Första maj-reveljen, Karlskrona

1:a Maj Reveljen Karlskrona

Första maj-reveljen

Traditionen med förstamajrevelj i Karlskrona går tillbaka till 1840 och då med Sjöartilleriregementets musikkår. Då startade reveljen kl 0400, ett klockslag som flyttats fram till dagens 0700. Traditionen övertogs 1845 av Marinregementets musikkår, som behöll traditionen till 1874, då Skeppsgossemusiken tog över. Några år därefter var det dags för Flottans musikkår att föra traditionen vidare, en tradition som överlevt alla omorganisationer till trots. År 1873 spelade Marinregementet och Skeppsgossekåren för första och enda gång tillsammans.

Nutidens revelj startar alltså 0700 vid musikkårens lokaler på det anrika militärområdet Sparre, där musikkåren idag är den enda kvarvarande enheten inom Försvarsmakten. Därefter marscherar man genom centrala Karlskrona och gör uppehåll vid Alamedan och Föreningen Gamla Carlscrona för att fortsätta till landshövdingen och residenset vid Kungsbron.

Marschen fortsätter därefter till den gamla arbetarstadsdelen Björkholmen, där Byalaget bjuder på blåbärssoppa. Sista etappen går från Björkholmen till varvschefsbostället vid Gröna Gången, där marinbaschefen bjuder reveljdeltagarna på kaffe och bulle.

Vad spelar man? Jo, två marscher är självskrivna nämligen Förstamajrevelj och Vittus.

Den förstnämnda marschen är komponerad just för reveljen och kompositör är Flottans musikkårs dirigent åren 1875-1915, Ferdinand Heimdahl. Denna marsch lär spelas endast i Karlskrona och endast vid förstamajreveljen.

Marschen Vittus är skriven av Åke Dohlin, som var ledare för musikkåren åren 1960-1973. Vittus (Andersson) var den bonde och fiskare, som ägde de öar, som blev Karlskrona 1680.

I övrigt varierar marscherna år från år.

Reveljen brukar samla mellan 500 och 1000 deltagare beroende på vädret och deltagarna följer troget med bakom och runt kåren. Många karlskroniter i förskingringen tar chansen till ett återbesök i hemstaden för att delta i reveljen och inte minst för att återse gamla vänner.

Årets revelj skulle varit den 177:e i ordningen, men man har tvingats ställa in en handfull gånger på grund av, att vädret omöjliggjort spel.

Olle Melin