22 Int. Feuerwehr-Sternfahrt

Img 5079.jpg

I Kristihimmelsfärdshelgen var Ystads Frivillige Bergnings-Corps (FBC) det svenska inslaget i den internationella frivilliga brandkårsfestivalen som anordnas vartannat år. Den femte avdelningen i FBC är deras musikkår, vilket är den civila delen av Hemvärnets Musikkår Ystad.

Ganska snart efter ankomst var det dags för invigning, där musikkårens efter en del förflyttningar (framför, mellan, bakom, bredvid de två danska brandkårsorkestrarna) genomförde samlingsmusik. Invigningen gästades av bl.a. prins Joachim, hans gemål prinsessan Marie och den danska hälsoministern, Ellen Trane Nörby. Efter invigningen genomfördes en parad till festplatsen där Sternfahrts fana hissades.

På fredagen hade musikkåren ledigt, tid som vissa spenderade med sightseeing i denna vackra, sydjylländska stad. På eftermiddagen genomfördes tre mindre konserter, där Ille Gustafssons Skånska Gossar och Sam Rydbergs På Marsch snabbt blev publika favoriter.

Vid konserten på Rådhusplatsen (bilden) kom ett nygift par ut från Rådhuset just som musikkåren spelade Sam Rydbergs På Post för Sverige, en bröllopsmarsch god som vilken annan.

Lördagen inleddes med ytterligare två mindre konserter. På eftermiddagen var det dags för festivalens stora parad, där samtliga musikkårer, samtliga deltagare, samt alla brandfordon deltog. Direkt efter paraden halades Sterfarhtfanan och överlämnades till den frivilliga brandkåren i Dorfgastein, Österrike, där nästa Sternfahrt ska hållas, 2019.

På kvällen genomfördes en spontan, gemensam konsert i festivalens festtält med FBCs musikkår och Sönderborgs Brandkårsorkester. Det bjöds på ett blandat program, från ovan nämnda Skånska Gossar till ett potpurri av DJ Ötzi-melodier, allt till publikens stora förtjusning.

Allt som allt var det en lyckad resa, där musikkåren representerade Ystad, Sverige och svensk militärmusik på bästa sätt.

Bild: Sönderborg NYT