Det Internationella Militärmusiksamfundet, IMMS, samlas för årsmöte i Stockholm 31 augusti – 2 september 2017

Img 4883.jpg

Medlemmarna i det Internationella Militärmusiksamfundet, IMMS – International Military Music Society, har i år valt att lägga sitt årsmöte i Stockholm. Man har ombett Sverigerepresentanterna Johanna Lundgren (nuvarande) och Per-Eric Jansson (tidigare) om att stå som värdar för mötet. Runt ett 50-tal medlemmar från hela världen har visat intresse att delta och förberedelserna har nu nått ett skede där vi även vill informera och bjuda in medlemmarna i svenska Militärmusiksamfundet, MMS, att delta i IMMS-programmet och möta de internationella gästerna.
För att kunna delta i alla programpunkter behöver Ni anmäla Er till Johanna Lundgren senast den 15 maj och även göra inbetalningar. Någon mötesavgift i den bemärkelsen är inte planerad, men det uppkommer för alla mötesdeltagare inträdesavgifter, måltider och gemensam buss vid några tillfällen. För MMS-medlemmar och medföljande, blir denna kostnad ca 2500 kr per person. För de som inte bor i Stockholmsområdet tillkommer naturligtvis även till- och frånresa, liksom övernattning, men de kostnaderna står man själv för. Självfallet kan MMS-medlemmar välja att endast delta i enskilda punkter ur programmet, mot en lägre kostnad.

Programmet i dagsläget är följande, med reservation för programändringar;
Onsdag 30 augusti: Ankomstdag. Välkomstpaket delas ut till de anmälda gästerna. Informell gemensam middag.

Torsdag 31 augusti: LG/Kavallerikasern. Förmiddag inklusive lunch. Guidning av kavallerikasernen samt publik när Livgardets Dragonmusikkår och den beridna högvakten lämnar Kavallerikasern för högvaktsceremoni.

Buss från LG/Kavallerikasern, guidning av Stockholms stad, till Drottningholms slott. Enskild tid.

Kl. 17.00-18.00 Ångbåtsfärd tillbaka till Stockholm (Stadshuset). Fri kväll.

Fredag 1 september: Kungliga Slottet. Kl. 10.30-11.15 Guidad tur. Kl. 11.30-13.00 Inbjudna som gäster hos Kommendanten. Föredrag om ceremonier på Slottet. Publik när den beridna högvakten anländer Slottet samt vid Högvaktsavlösningen.

Kl. 14.00-17.00 Armémuseum. Lunch, årsmötesförhandlingar och föredrag (om svensk militärmusik; MMS och Armémuseum) samt guidning.

Kväll: Marschmusikkonsert med en Hemvärnsmusikkår och tillhörande moderation eller IMMS- bankett.

Lördag 2 september: Kl. 11.30 Publik utanför Armémuseum när Marinens musikkår och Högvakten lämnar för Högvaktsavlösning. Vi följer dem till Slottet och är publik även på yttre borggården. Lunch. Eftermiddag besök på Kungliga Hovstallet med guidning.

Kväll: IMMS-bankett eller Marschmusikkonsert med en Hemvärnsmusikkår och tillhörande moderation.

Söndag 3 september: Återresedag. Möjligheter att besöka Vasa-museet eller ABBA-museet på egen bekostnad.

Mer detaljerat program till dem som anmäler sig. En engelsk version finns på IMMS:s hemsida http://imms-online.org/

Välkomna till Stockholm och IMMS-mötet!
Med vänliga hälsningar
Johanna Lundgren, IMMS Country Representative Sweden JohannaRLundgren@gmail.com 0709-985814

Per-Eric Jansson, Past IMMS Country Representative Sweden Jansson@sc-mail.de 0049 1728110209