18:e HUSARERNAS MARSCH, Alwin M?ller
En av de fyra-fem marscher som K1:s beridna musikk?r st?ndigt spelade under ritten genom Stockholm p? 1900-talet och vars toner torde sitta kvar i husv?ggarna ?r 18:e husarernas marsch, som den brukar kallas i Sverige. Den av dessa fanfarmarscher det r?r sig om ?r den vars f?rsta tema i viss m?n p?minner om "Nu ?r det jul igen". Denna marsch ?r ett bra exempel p? hur motstridiga uppgifterna om marschers historia kan vara.
Alwin (Albin) Karl M?ller (1836-1916) f?ddes i det ?stsachsiska L?bau och gick troligen i l?ra i en n?rliggande stadsmusikk?r med trumpet som huvudinstrument. Han antogs 1857 som trumpetare vid Garde-Reiter-Regiment i Dresden. Efter ett kort mellanspel 1865 som ?versignalist vid 11:e sachsiska infanteribataljonen befordrades han av krigsministeriet till stabstrumpetare (dvs musikanf?rare) vid 1. K?niglich S?chsisches Reiter-Regiment "Kronprinz" i Gro?enhain (1875 tilldelades regementet nr 18). F?r trumpetark?ren i Gro?enhain, som var beriden p? skimlar, b?rjade d?rmed en era av framg?ngsrik musikalisk utveckling. Under M?llers ledning profilerade sig trumpetark?ren till en av Sachsens fr?msta kavalleriklangkroppar. K?rens instrumentering till h?st var vid denna tid 1 kornett eller pistong i h?ga Ess, 2 flygelhorn i B, 2 trumpeter i B, 2 trumpeter i Ess, 2 althorn i Ess, 3 tenorhorn i B, 3 baritoner i B och 2-3 tubor i B och F eller Ess. Pukor f?rekom endast vid konserter, ej till h?st. Sj?lv bl?ste M?ller pistong och anv?nde yrkestiteln pistongist . M?ller stannade som chef f?r k?ren ?nda till sin pensionering 1897, dvs i 32 ?r. (Hans eftertr?dare hette Martin Beck, vilket ger dagens svenskar helt andra associationer.)
Betr?ffande bakgrunden till regementsmarschen Parademarsch im Schritt der 18er Husaren (observera att motsvarande svenska begrepp ?r regementsmarsch, inte paradmarsch), ?ven kallad Gro?enhainer Marsch, har M?ller sj?lv uppgivit f?ljande. Under fransk-tyska kriget var regementet tilldelat en sachsisk infanteribrigad. Under en drabbning den 29 augusti 1870 sk?ts en fransk trumpetare av h?sten. Vid visitering av trumpetaren hittades en fransk signalbok. M?ller fick d? id?n att skriva en marsch med utnyttjande av de franska signalerna, och resultatet blev denna marsch, som han till?gnade sitt regemente. Eftersom endast gardeskavalleriet d? hade pukor, skrev han puk- och fanfarst?mmor f?rst senare. Detta ?tergav jag ocks? i boken Under skilda fanor som exempel p? anv?ndning av fiendens musik i egna marscher. Emellertid f?religger nu helt andra, och motstridande uppgifter om marschens bakgrund enligt nedan.
Vid sitt tj?nstetilltr?de som stabstrumpetare 1865 (allts? fem ?r f?re fransk-tyska kriget) presenterade M?ller en tredelad fanfarmarsch i skritt, instrumenterad f?r signaltrumpeter och pukor med n?gra torftiga tillsatsst?mmor. I denna s?ttning spelades marschen en viss tid, tills regementschefen ?verste von Sahr fr?n 1872 inte l?ngre l?t spela marschen vid parader som han sj?lv mottog. Han godtog den endast vid parader med en ?verordnad som mottagare. Detta och ?ven den f?r?ldrade s?ttningen f?ranledde M?ller att bearbeta marschen och i form, harmonisering och instrumentering bringa den till en musikaliskt acceptabel niv?. Tidpunkten f?r detta ?r inte k?nd, men dessf?rinnan erh?ll M?ller ett uppdrag fr?n den nye regementschefen ?verste von Kirchbach. Regementet kommenderades till kungaparaden den 23 april 1876 i Dresden, och d?r skulle trumpetark?ren vid regmentets f?rbimarsch intonera en ny marsch. M?ller komponerade s?lunda en regementsmarsch i skritt under utnyttjande av motiv ur "Husarenritt" av Fritz Spindler i f?rsta delen, och i trion anv?nde han ryttarvisan "Was blasen die Trompeten? Husaren heraus!". Denna marsch f?rblev regementsmarsch endast under kort tid. Tyv?rr har den hittills inte ?terfunnits.
D? denna senare marsch inte kunde sl? igenom som defileringsmarsch, beordrade chefen f?r den division till vilken 18:e husarerna h?rde, Hugo Senfft von Pilsach ?terg?ng till den gamla regementsmarschen, som i den nya s?ttningen blev 18:e husarernas musikaliska f?lttecken. Vid denna tid r?dde oklarhet ?ver ursprunget till den gamla fanfarmusiken, men genom en ov?ntad episod 1885 framkom nya intressanta uppgifter om marschen. Vid en sommarkonsert i Wiener Garten i Dresden framtr?dde i pausen en h?gre officer, Adolf Senfft von Pilsach, bror till ovann?mnde divisionschef. Han meddelade M?ller helt ?verraskande att han lanserat marschen ifr?ga 1839 i Freiburg med hj?lp av en trumpetare Grafe. Den d?varande s?ttningen var naturligtvis inte j?mf?rbar med den nu f?religgande. I 17:e klaverutg?van fr?n Verlag Emil Grude, Leipzig, finnes ocks? en fotnot: "Denna marsch sammanst?lldes 1839 som regementsmarsch i skritt f?r f?lttrumpeter p? order av d?varande regementsadjutanten Adolf Senfft von Pilsach av trumpetaren Grafe i 4. skvadronen (d? stationerad i Freiburg) p? grundval av en gammal fransk fanfar. F?rsta delen skall vara av Grafe, medan andra och tredje delarna utg?r den n?mnda fanfaren, som uppenbarligen har medf?rts fr?n Frankrike".
Denna historieskrivning ?r s?lunda helt of?renlig med det av M?ller sj?lv ber?ttade mer dramatiska ursprunget i fransk-tyska kriget. Men man m? v?l inte d?ma M?ller alltf?r h?rt f?r hans f?rs?k att f?rgylla marschens bakgrund och g?ra den mer martialisk. Det l?g v?l kanske n?ra tillhands f?r honom att f?rvandla den franska fanfaren fr?n 1839 till franska signaler i fransk-tyska kriget. Det b?r ?ven noteras att den spelades av K1:s musikk?r utan angivande av komposit?r och att den ?ven spelades av Kungl Flottans musikk?r i Stockholm som konsertfinal med fanfartrumpeter, men d? under beteckningen "Paradmarsch av Reckling". (August Reckling, 1843-1922, var en k?nd tysk marschkomposit?r.)
Oavsett vem som skall r?knas som upphovsman M?ller eller Grafe eller b?gge ?r det en marsch som v?ckt anklang b?de i Tyskland och Sverige. Den tyske marschhistorikern Joachim Toeche-Mittler skrev s?lunda: "Den b?sta, klaraste fanfarmarschen ?r den regementsmarsch som den sachsiske pistongisten och stabstrumpetaren Alwin M?ller sk?nkte sina 18:e husarer i Gro?enhain....en eng?ngsskapelse som sj?lvaste Richard Henrion, fanfarmarschernas specialist, v?l inte uppn?dde".
800-?rsfirandet av det sachsiska stamhuset Wettin, Wettinfesten 1889, blev av stor betydelse f?r M?ller och marschen. Hans trumpetark?r var kommenderad till Dresden och spelade marschen vid varje framtr?dande. Den mottogs med begeistring av Sachsens kung Albert och de h?ga g?sterna, av vilka den fr?mste var kejsar Wilhelm II, som h?rde marschen vid hedersparaden och blev s? betagen att han tog med sig marschen hem till Berlin och sina livhusarer i Potsdam. Denna h?ndelse r?knas som utg?ngspunkt f?r marschens spridning utanf?r Sachsen.
Vid 25-?rsjubileet 1890 som stabstrumpetare vid Gro?enhainer-regementet ?verr?ckte officersk?ren till honom en pistong (trompetine) av silver med f?rgylld krans med en ingraverad till?gnan. Som erk?nsla f?r M?llers f?rtj?nster r?rande den sachsiska kavallerimusikens utveckling utn?mnde kung Albert honom samtidigt till "K?niglicher Musikdirigent". D? han l?mnade tj?nsten 1897 fick han tillst?nd att i forts?ttningen b?ra regementets uniform. ?ret d?rp? hedrades hans verk genom en kunglig order: "Med anledning av mitt 25-?riga regeringsjubileum och min 70-?rsdag tilldelar jag mitt 1. K?niglichen-Husaren-Regiment Nr 18 nedanst?ende marsch av A M?ller och best?mmer att regementet allena skall vara ber?ttigat att spela denna marsch vid stora parader. Dresden den 18 april 1898. Albert". D?rmed erk?ndes f?rtj?nstvis Alwin M?ller officiellt som marschens komposit?r. (Dylik l?sning av musikhistoriska upphovsproblem s? att s?ga orderv?gen ex officio ?r vi ju som bekant inte fr?mmande f?r i Sverige heller.) Han avled i Dresden 1916 ?ttio ?r gammal och vid bis?ttningen lj?d som sista h?lsning hans regementsmarsch i skritt, framf?rd av hans trumpetark?r.
Som en hyllning f?r Sachsens kung 1904-18 Friedrich August III framf?rde p? en skolfest 1914 en gossk?r marschen som s?ng med text av l?raren Heinrich Berndt:
Auf, Kameraden, auf! Kameraden auf!
Hoch auf stolzen Rossen!
Auf, ja Mann f?r Mann, ja Mann f?r Mann!
Unsre Reien fest geschlossen!
Defiliern, paradiern
Reitersmann steht dir an.
Schwenket ein in die Reih'n
welche Luft, ein Husar zu sein!
etc
Trots sina kvalit?er upptogs marschen aldrig i den tyska arm?marschsamlingen, men 1933 upptogs den i den detta ?r inf?rda Heeresmarsch-samlingen under nr HM IIIA,58. Under Tredje rikets dagar var den regementsmarsch f?r SS-Nachrichten-Abteilung Berlin-Adlershof, m?rkligt nog inte f?r beridna utan f?r motoriserade enheter.
Alwin M?ller skrev ?ven regementsmarscher i trav och galopp f?r 18:e husarerna: Parademarsch im Trab der 18er Husaren resp Parademarsch im Galopp der 18er Husaren. Till kung Alberts 62-?rsdag 1890 skrev han som hyllning en Fest-Reveille. I ?vrigt kan n?mnas Erna-Marsch, Sieges-Festmarsch och K?nig-Friedrich-August-Marsch.
Lars C Stolt
Om webplatsenCookies Personlig information Teknisk information Kontakta webmaster |
KontaktStyrelsen Militärmusiksamfundet Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner 168 30 Bromma |
Följ oss på |