MMS - militärmusiksamfundet
        

PARISER EINZUGSMARSCH

Johann Heinrich Walch

Napoleons krig fick sitt definitiva slut, då de allierade Österrike, Ryssland och Preussen tågade in i Paris den 31 mars 1814 till tonerna av Pariser Einzugsmarsch, som sedan levt vidare i dessa länder till våra dagar. Detta med intågsmarscher, som befäste en seger, var något som förr hade en stor betydelse. Vid detta tillfälle förekom givetvis även andra marscher, t ex Marsch efter motiv ur operan "Ferdinand Cortez" av Gasparo Spontini, som spelades vid intåget av det ryska Semenovski-regementet av Livgardet, men den enda som fortfarande spelas är Walchs Pariser Einzugsmarsch.

Egentligen är det ingen marsch med fast takt, utan ett melodiskt och konsertant stycke, inriktat på klang. Enligt Friedrich Deisenroth "ger den som terassdynamik verkande skiktningen av den första delens fyrtaktiga grupper marschen en karakteristisk prägel". På den tiden gällde det att spela stycket lätt och mjukt utan ventilinstrument som långsam marsch med 75 steg per minut. Men det är som travmarsch den mest spelats, eller för att citera Toeche-Mittler: "Då höjer hästarna huvudet, spetsar öronen, och i tyskt trav (skönt att kasta loss!) går det i bred front knä vid knä över paradfältet".

Trots att den inte var en "Geschwindmarsch", infördes den genast i den 1817 påbörjade armémarschsamlingen under nr II,38. Marschen lär vara känd från 1813. Den skall inte förväxlas med den Pariser Einzugsmarsch som har årtalet 1815 och är införd under nr II,28 och rysk till ursprunget. (Här kan inflikas att den numera i Sverige mycket spelade ryska marschen Grenadjär även lär ha spelats under titeln Vor Paris och således kan ha någon anknytning även den till Paris. Då anges som kompositör en viss Stöckigt, medan den annars upptas utan känd kompositör, med undantag av en CD-inspelning av Stockholmspolisens musikkår, som märkligt nog anger en viss V Nikolaj.)

Det 1935 upprättade tyska flygvapnet blåste stycket som Präsentiermarsch (paradmarsch) för alla flygande förband, och vid den tyska inmarschen i Paris 1940 var det givet att den spelades som en politisk markering. Redan 1920 hade den emellertid använts politiskt. Den 14 juli på den franska nationaldagen hade trikoloren på franska beskickningen i Berlin halats ned av demonstranter. Den tyska regeringen måste som upprättelse sända ett kompani ur det nya Reichswehr med musikkår till Pariser Platz för att visa militära hedersbetygelser vid återhissandet av flaggan. Berlinarna såg ilsket hur beskickningspersonalen gottade sig åt skådespelet, men allt ändrade sig, då kompaniet avmarscherade till tonerna av Pariser Einzugsmarsch. En timme senare kände hela Berlin till episoden.

Trots att marschen existerade 1813, kan den mycket väl vara ett beställningsarbete till inmarschen i Paris. Johann Heinrich Walch (1776-1855) var nämligen en stor beställningsk ompositör av marscher. Han hade ställning som kammarmusiker, kapellmästare och körledare hos hertigen av Sachsen-Gotha i Gotha/Thüringen. Han ansågs anspråkslös, erfaren och tillmötesgående och beundrade Beethoven och skrev som denne sina marscher för militärmusikkår. Förutom Pariser Einzugsmarsch är han idag mest känd för två i Sverige mycket spelade mästarstycken i 6/8-delstakt: Svenska arméns revelj och Svenska arméns tapto (se Marschnytt 64 och 69). Vidare är Walch mannen bakom Kongl Svea livgardes gamla paradmarsch vid fanans blottande, dvs den paradmarsch I 1 hade innan Armén fick en gemensam paradmarsch 1893. I svenska notarkiv finns dessutom diverse beställningsarbeten av Walch, t ex "6 marscher begagnade utaf Kongl Gardesregementerne", "Marsch använd år 1827" och "Geschwindmarsch beställd av K 2:s musikkår". Det är möjligt att alla dessa arbeten har bidragit till den felaktiga uppgiften i Nordisk Familjeboks andra utgåva att Walch skulle ha varit hautboist vid Andra livgardet.

Pariser Einzugsmarsch har felaktigt tillskrivits Beethoven liksom en känd sorgmarsch av Walch, som spelades vid Edward VII:s begravning och då påstods vara av Beethoven, vilket ledde till långa dispyter. Denna marsch, Alter Trauermarsch Nr 1, är möjligen identisk med Trauermarsch des Fürsten von Schwarzenberger från 1820. Walch har även förknippats med den kända marschen Coburg, som tillskrivits Michael Haydn och som numera till och med fått hemortsrätt i Sverige, genom att vara marsch för Stridsskola Nord. Coburg är för övrigt mycket spelad i Britannien och marsch för flera kavalleriregementen där och även tillskriven drottning Victorias prinsgemål Albert, som var prins av Sachsen-Coburg-Gotha och hertig av Sachsen. En annan brittisk regementsmarsch, Prince Albert, som är Regimental quick march of the Somerset Light Infantry och följaktligen har det höga tempot 140 steg per minut, har också tillskrivits prinsgemålen Albert, men anses nu komponerad av Walch, även om noter från omkring 1840 anger en viss Stephen Glove.

Avslutningsvis kan nämnas att den kände svenske militärkapellmästaren och kompositören Bernhard Crusell i sina memoarer nämner att han hos den tyske musikförläggaren Schott sammanträffat med Johann Heinrich Walch.

Lars C Stolt

Ledare

Ny ordförande presenteras!

På årsmötet valdes Sven Lundberg till ny ordförande i Militärmusiksamfundet efter Jan Thor. 

Han har bland annat gjort sin värnplikt i Livgardets dragonmusikkår och därefter utbildat sig till officer vid Karlberg. 

Läs mer...

 

Om webplatsen



Cookies
Personlig information
Teknisk information
Kontakta webmaster

Kontakt



Styrelsen

Militärmusiksamfundet
Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner
168 30 Bromma

Följ oss på







© Militärmusiksamfundet 2018.