MUSIKDIREKT?R HARRY SERNKLEF BER?TTAR, DEL 3
Hovkapellet
Under s?songen 1944-45 brukade jag vikariera som klarinettist i Hovkapellet. P? den tiden b?rjade och slutade s?songen med operettmusik. Jag spelade bl a med i operetterna Madame Pompadour av Leo Fall och Sk?na Helena av Offenbach. I den senare operetten spelade jag med den legendariska klarinettisten Gustaf Skarup. Kapellm?stare var Sten-?ke Axelsson, Max Hansen var regiss?r och spelade rollen som Kung Menelaus, Isa Quensel var Sk?na Helena.
Tj?nsten bestod fr?n b?rjan av att l?ra sig spela signaltrumpet och trummor. Redan efter en vecka kunde jag signalerna p? trumpet och blev kommenderad som vaktspel. Jag b?rjade n?mligen spela b-kornett redan i ?tta?rs?ldern och hade d?rigenom goda f?rkunskaper. F?rsta ?ret spelade jag f?r min far, han var n?mligen amat?rmusiker och spelade bl a b kornett. Sedan fick jag undervisning av en musikfanjunkare fr?n regementsmusiken i Helsingborg. Jag fick d? l?ra mig att spela b?de triol- och dubbeltunga vilket var en n?dv?ndighet f?r att kunna spela de sv?ra kavallerisignalerna. Trumslagning hade vi varje dag mellan 15.30-17.00. Utbildningen gick ut p? att vi skulle kunna stava upp en virvel och l?ra oss de olika ruffarna m m fr?n grunden till f?rdigt skick. N?r vi uppn?tt denna f?rdighet och kunde revelj, tapto, korum, trumsignaler och mellanmarscher fr?mst 1-8 blev trumslagningen mer i form av kontroller. Detta f?r att vi skulle bibeh?lla inl?rda f?rdigheter. Tuttitrumslagare m?ste sj?lvfallet l?ra sig trumst?mmorna till de aktuella marscherna.
Ingvar Eidin och jag provspelade senare i operan Manon av Massenet under instuderingen och f?rest?llningar i ca en m?nad. F?rste hovkapellm?stare Nils Grevillius var dirigent och solister bl a Jussi Bj?rling och Hj?rdis Schymberg.
Provet utf?ll till min f?rdel och jag blev engagerad som f?rste klarinettist under s?songen 1945-46. Under det ?ret fick jag spela med dirigenter som Leo Blech i bl a "Parsifal" av Wagner, "Trubaduren" av Puccini, "Hans och Greta" av Humperdinck, Issay Dobroven vid instudering och f?rest?llningar av "Turandot" av Puccini (Dobroven var ?ven regiss?r), "Figaros br?llop" av Mozart, Balettmusik m m, Armas J?rnefelt operan "Fidelio" av Beethoven, Herbert Sandbergs instudering och f?rest?llningar av bl a operor Peter Grimes av Benjamin Britten, Kurt Bendix bl a "Rigoletto" av Verdi, "Hoffmans ?ventyr" av Offenbach.
Spelade ?ven andra operor med Nils Grevillius som dirigent f?rutom ovan n?mnda Concertgebau-orkestern fr?n Amsterdam som Josef Willem Mengelberg varit konstn?rlig ledare f?r i 50 ?r gav en konsert p? Operans stora scen under s?songen 1945-46. Orkesterns spel var imponerande, en mjuk och rund helthetsklang med en speciell k?nsla f?r frasering.
Kung Fredrik av Danmark dirigerade Hovkapellet under en repetition som var mycket uppskattad och originell. Utbudet av opera- och balettmusik var ca 40 ? 50 f?rest?llningar per ?r.
Jag spelade ?ven med Hugo Alfv?n som dirigent i ett program om och med Alfv?n som dokumenterats p? videokassett. Han dirigerade ?ven en Skansenkonsert med Hovkapellet d?r han bl a framf?rde en av sina symfonier.
Herbert Sandberg var g?stdirigent med Konsertf?reningens orkester i en konsertversion av Dallapiccolas "Nattflyg" d?r jag medverkade som klarinettist.
Efter sejouren p? Operan blev jag erbjuden fortsatt anst?llning men jag tackade nej av flera sk?l och fr?mst f?r att jag gick i musikdirekt?rsklassen p? akademien. Samtidigt som jag var klarinettist p? Operan gick jag i trumpetklassen och spelade f?rsta trumpet i akademiens bl?sorkester. Jag vikarierade ?ven som klarinettist med William Linds kabar?orkester.
Malm? Stiftelse- och teaterorkester
1947 blev jag av kapellm?stare Sten-?ke Axelsson erbjuden anst?llning vid Konserthusstiftelsen och teatern i Malm?. Svea livgardes musikk?r hade det ?ret spelat med Norska och Danska livgardets musikk?rer med bl a Kaj Nielsen som dirigent under en vecka i juni m?nad och i Malm? Folkets Park konserterade Svea livgardes musikk?r i juli m?nad. Erbjudandet att bli klarinettist i Malm? var s? lockande att jag tackade ja. Jag gick kvar p? Musikaliska akademien som privatist och reste mellan Malm? och Stockholm en g?ng per vecka.
N?r jag b?rjade min tj?nst i Malm?orkestern fick jag ingen bostad eller l?genhetsbyte under de f?rsta m?naderna. Den allra f?rsta tiden bodde jag hos Helge Almqvist och sedan hos andra fl?jtisten i orkestern Calle M?ller. Calle M?ller var en k?nd musikprofil i Malm? d? han ?ven ledde en bl?soktett som han g?stspelade med bl a i Ronneby Brunn. Ibland n?r jag var hemma och h?ll p? med instrumentationsuppgifter kom det kamrater p? bes?k hos Calle M?ller. En g?ng kom en man som presenterade sig som Emrik Sandell och n?r han s?g vad jag gjorde blev han nyfiken. Jag f?rstod med detsamma att det var Sandell som bl a arrangerat potpurriet "Fr?n gamla glada tider". En intressant bekantskap inte minst d?rigenom att han en g?ng i tiden ocks? varit klarinettist i Malm?orkestern.
?ven om jag trivdes bra i Malm?orkestern s? var arbetsuppgifterna av den omfattningen att det inte fanns n?gon tid ?ver f?r egen f?rkovran som klarinettist. Att repetera med Orkesterstiftelsens orkester f?r en symfonikonsert exempelvis mellan kl 10.00-13.00 och repetera f?r en ny pj?s p? teatern mellan 14.00-17.00 och sedan spela f?rest?llning kl 19.30 samma dag blir f?r mycket i l?ngden. Detta p? grund av att vi hade anst?llning b?de p? Stiftelsen och Teatern. Idag har man l?st detta d? man har en egen teaterorkester. Trots dessa under vissa perioder kr?vande arbetsuppgifter, hade jag hand om FBU musikk?r i Malm?. Min f?retr?dare var Ferdinand Lindgren komposit?ren till Lv 4 marsch och eftertr?daren Hugo Myrtelius, f d musikdirekt?ren vid Kungl. Hallands regemente.
Vi hade bara ?tta m?naders anst?llning per ?r och d?rf?r fick man skaffa sig andra arbetsuppgifter p? sommaren om man inte var intresserad av att spela med Stiftelsens bl?sorkester i Malm? stad och parker. F?r min del spelade jag med Harry Arnolds orkester p? Amiralen som vikarie under tv? m?nader och sedan var jag med en ca 15-mannaorkester ur Hovkapellet och spelade p? en balettturn? i 37 dagar. Vi hade premi?r i Eskilstuna och turnerade sedan i landet. Konsertm?stare var Giovanni Turicchia och som valthornist Nils Henrikson som ?ven var en utm?rkt s?ngare och som gjort inhopp p? Operan som Rodolpho i "Boh?me" av Puccini. Kapellm?staren under turn?n var Sten-?ke Axelsson.
Under min malm?tid fick jag ?nyo spela med m?nga framst?ende dirigenter som Fritz Busch, Albert Wolff, Armas J?rnefelt, Rafael Kubelik, Johan Hye-Knudsen, Zolt?n Kod?ly m fl. Den senare dirigerade bl a egna verk vilket var en mycket intressant upplevelse. Fritz Busch kallade upp mig och konsertm?staren Charles Senderovitz till dirigentrummet och var mycket positiv till v?ra musikaliska prestationer och erbj?d oss, om vi var intresserade, att komma ?ver till USA.
Helge Almqvist f d bastrombonist i filharmonien och gammal sveagardist meddelade mig f?r en ca fem ?r sedan att n?r jag hade slutat i Malm?orkestern (Almqvist var d? anst?lld d?r) hade Albert Wolff skickat h?lsning till mig och tackat f?r fint klarinettspel.
Den 15 december 1948 tog jag min musikdirekt?rsexamen och fick d? samtidigt Musikaliska akademiens Bel?ningsjeton som klarinettist. Ganska snart d?refter blev jag erbjuden av musikdirekt?ren Ille Gustafsson att komma tillbaka till Svea livgardes musikk?r som soloklarinettist. Samtidigt blev jag erbjuden timl?raranst?llning i klarinett p? Stockholms Borgarskola. Jag undervisade d?r sammanlagt i fem ?r.
?ter till Svea livgarde
Tack vare en f?rst?ende konstn?rlig chef f?r Malm?orkestern, Sten-?ke Axelsson, fick jag tilltr?da tj?nsten p? Svea livgarde redan den 15 januari 1949 och ha vikarie i Malm?orkestern. Det k?ndes bra att f? komma tillbaka till Stockholm och musikk?ren f?r d?r hade jag alltid trivts.
1951 hade jag en del grammofoninspelningar och jag minns alldeles speciellt en inspelning med Evert Taube p? Kungsgatan 8 i Sveriges Radios lokaler. Vi spelade bl a in Nudistpolka arrangerad f?r en bes?ttning av klarinett, tv? valthorn och tuba. Jag spelade klarinett och Bj?rklund i Hovkapellet och Engstr?m (Spr?ngaren) i Konsertf?reningen horn samt "Hugge" Holmgren i Radioorkestern tuba. Arrang?r var Knut S?derstr?m som komponerat valsen "I Sommarnatt". Taube var i sitt esse och hade med sig ett par flaskor vin och painriche som han skulle bjuda p? efter inspelningen. Astri var med och h?ll i gitarren emellan?t. Producenten kom p? ett f?rsynt s?tt med en del p?pekanden under inspelningens g?ng. Taube sade d? och halvt p? sk?mt - "G? Du bara in i Din bur", han avs?g kontrollrummet, "f?r det h?r klarar jag".
Jag medverkade ofta p? inspelningar med olika grammofonbolag. P? Husbondens R?st var Yngve Sk?ld chef och efter honom kom Dag Lambert, en bror till Arne Lambert den ber?mde trumpetaren och f?re detta milit?rmusikern vid P 10 i Str?ngn?s. Dag Lamberts orkester spelade jag med i Saltsj?baden under tv? somrar 1951-52.
Klicka h?r f?r att l?sa del 4.
Harry Sernklef
Om webplatsenCookies Personlig information Teknisk information Kontakta webmaster |
KontaktStyrelsen Militärmusiksamfundet Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner 168 30 Bromma |
Följ oss på |