Hur ska marschen spelas?
Sitter med noter till ett tiotal marscher framf?r mej. Har ett dirigentuppdrag som v?ntar. Tv? dagars repetitioner inf?r konserter med en internationellt erk?nd professionell milit?rmusikk?r i utlandet. K?nns stimulerande och sp?nnande. Jag har till stora delar valt repertoaren sj?lv. Musikk?ren ?nskar sej inte bara ett instuderat, klingande framf?rt konsertprogram fr?n min sida, utan ocks? ?utbildning? i att spela marscher med hj?lp av min erfarenhet, kunskap och kompetens. K?nns uppmuntrande och erk?nnande men samtidigt lite oroande och ?ngsligt. Den svenska ?jantelagen? sitter djupt, ocks? i mej.
N?v?l, jag tycker ju verkligen om de h?r marscherna jag valt. Tycker ocks? att jag ?kan? dem. Och s? har jag ju noterna att studera vad tons?ttare och ?notf?rlagets bearbetare? satt p? pr?nt. Jag har partitur till n?gra av marscherna, vilket ju ?r bra. Till vissa finns det bara ?dirigentst?mma?. En dirigentst?mma som kan visa p? v?ldigt mycket, t ex teman och kontrapunkt, ackord och harmonier, instrumentation och artikulation. Och s? f?rst?s nyanser och karakt?r. Men inte allt. F?r vissa marscher best?r upplysningen till dirigent av bara en st?mma, t ex essklarinett , 1:a klarinett eller esskornett, eventuellt med n?gon antydan om ?viktiga saker? h?r och var i trumpet eller eufonium (baryton, tenor). D? har jag olagligt, men dock, l?tit kopiera fyra olika st?mmor i kartongformat till ett stort blad i A3 format, s? jag ?tminstone kan se vad som f?rv?ntas h?ras i de olika registren (h?gt tr?bl?s, mellanklangen i tr?bl?s och bleckbl?s, basregistret) och de n?dv?ndiga funktionerna (melodi, motmelodi, signaler, rytm, komp).
D? s?, d? ?r jag v?l i de flesta fall v?l rustad f?r instudering och f?rankring i mitt sinne och ?ra av dessa marscher. Jag kan forma en vision, som blir effektiv och trogen tons?ttaren.
D? visar det sej att dessa marscher har en mycket begr?nsad notation i flera avseenden. Endast fyra av de elva marscherna har ett tempo angivet. Men det ?r ju inte s? konstigt, alla marscher ska v?l spelas i ett och samma ?marschtempo?, eller? Nyanser d?? Finns det betecknat? Ja, i allra h?gsta grad. Det finns nyanser fr?n ff till pp, eller ?tminstone p, i samtliga av marscherna. Intressant. Inte ofta man h?r en s? varierande nyansering fr?n marschexekverande musikk?rer. N?r jag studerar nyanseringen n?rmare finner jag att nyanserna n?stan alltid ?r gemensamma f?r alla instrumentgrupper, ej differentierade och utnyttjade till olika grad beroende p? st?mmans funktion och roll. H?r finns en del f?r mej att fundera p? och bearbeta. Artikulation och frasering d?? Det m?ste det v?l finnas rikligt och detaljerat av? Det h?r man ju tydligt hos musikk?rer som spelar just marscher. Accenter och korta toner s? det bara sm?ller och smattrar om det! Men icke, dessa f?rv?ntade hakar, pilar, streck och punkter finns i mycket ringa omfattning i mina noter.
Man kan ju f?rst?s lyssna p? andra. Det finns inspelningar i ?verfl?d av den mest popul?ra marschrepertoaren. M?nga av dessa inspelningar har blivit mej givna, s? jag har ?tskilliga f?red?men att v?nda mej till. Sen finns det ju de, som ?vet hur det ska vara?. Dom kan jag ju konsultera. Men n?r jag sammanfattar intagna informationer k?nner jag mej bara f?rvirrad. M?ngsidigheten i uppfattningar ?r uppenbar. Jag m?ste helt klart skapa och formulera min egen version och bef?sta den som sann f?r mej.
Mycket av inre lyssnande och ?verv?gande blir till slut min version av dessa marscher. Min personlighet, min tradition, mina k?nslor, min praktiska dirigenterfarenhet och mina lyssnarupplevelser blir sammantaget visioner och m?l i mitt budskap till musikk?ren jag leder.
Torgny Hanson
Om webplatsenCookies Personlig information Teknisk information Kontakta webmaster |
KontaktStyrelsen Militärmusiksamfundet Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner 168 30 Bromma |
Följ oss på |