MMS - militärmusiksamfundet
        

Ouvertyren till 1812 i rysk version

Om möjlig försöker jag att förlägga mina tjänsteresor till St. Petersburg så att de sammanfaller med Amiralitetskårens konserter. Min förra resa var mycket lyckosam därvidlag då jag inom de 10 dagar jag var där fick avnjuta två konserter med kåren. Vår vän, Alekseij Karabanov var i sitt esse, som vanligt och bjöd på en myckenhet av god musik.

Den första konserten var i Erimitageteatern i vinterpalatset, en praktfull liten teater som domineras av den kejserliga dubbelörnen. Konserten inleddes med ett antal marscher som kommer att återfinnas på skiva två av kårens inspelningar av gardesmarscher. Konserten inleddes med God Save the King som även spelats i Ryssland och Preussen. Därefter kom ett antal marscher varav några fick mig att le igenkännare. En va dem innehöll ett tema som vi känner som en dryckesvisa och därefter kom en lätt militariserad version av Mendehlsons Bröllopsmarsch, man kan undra hur många officerare som var ogifta i det gardet.

Konserten avslutades med en fantastisk version av Ouvertyren till 1812. Musiken var precis så luftig och lätt som den skall vara i de idylliska partierna om livet på landet och hotfullt påträngande när Marseljäsen signalerar att Napoleon är antågande. Jag var något orolig över hur finalen skulle te sig då jag ej såg något klockspel på scenen. Att stycket ofta framförs utan den manskör som finns i partituret är man van vid, men klockorna?

Alekseij löst det på ett elegant sätt. Ur ett par stora högtalare strömmade klangen från Kremls klockor i all sin prakt. I sanning en magnifik final på ett lysande framförande. Konsert nummer två, Filharmonins stora sal, var mer åt det symfoniska hållet. Schostakovich, Glinka och Sviridov alla med olika opera eller balettsviter. Ett bravurnummer hanns också med före pausen. Karneval i Venedig med en ung trumpetare, som verkligen kunde sin sak. Jag kom ihåg den stenkaka jag hade som ung med Harry James i just det stycket.

Sviten Ocean framfördes med sopransolist, barytonsolist och manskör. Amiralitetskårensa musikkår dirigerades av Alekseij Karabanov.

Hela andra akten ägnades åt en enda kompositör, Panyenko. Alla verken var skrivna under 1990-talet och mycket rörde havet. Ett av verken kommer för övrigt att användas under stadens 300års jubileum i år. Det var ett fascinerande program som innehöll såväl gitarrsolon som recitatör, bariton- och sopranstämmor samt stor manskör. Den stora sviten Ocean var vacker och flera av kårens duktiga solister fick chansen att visa vad de kunde. Som vanligt avslutades båda konserterna med Vivat Sankt Petersburg, ett stående inslag när kåren konserterar.

I februari kommer Andreas Hansson at vara gästdirigent med ett svenskt program och marskonserten kommer att handla om musik i mobiltelefoner. Mer om detta i kommande nummer.

Kåren har också, som sig bör, skaffat sig en vänförening som sjösattes under den första konserten. Avgiften förefaller mig dock något hög, 50€ eller nästan 500 SEK. Låt oss bara hoppas att det lyckas.

Våren kommer att bjuda på ett Tattoo och en militärmusikfestival av det mer grandiosa slaget. Över tio kårer kommer att delta och det hela sker under höjdpunkten av stadens jubileumsfirande runt 25 maj. Enligt uppgift skall det finnas 70 000 särskilt inbjudna och de skall alla ha "egna" sittplatser under den stora jubileumskonserten utomhus. Sannolikt ett spektakel att minnas för dem som kommer att få chansen att vara med.

Björn Lagersten

Ledare

Ny ordförande presenteras!

På årsmötet valdes Sven Lundberg till ny ordförande i Militärmusiksamfundet efter Jan Thor. 

Han har bland annat gjort sin värnplikt i Livgardets dragonmusikkår och därefter utbildat sig till officer vid Karlberg. 

Läs mer...

 

Om webplatsen



Cookies
Personlig information
Teknisk information
Kontakta webmaster

Kontakt



Styrelsen

Militärmusiksamfundet
Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner
168 30 Bromma

Följ oss på







© Militärmusiksamfundet 2018.