MUSIKDIREKT?R HARRY SERNKLEF BER?TTAR, DEL 2
Kungl. Musikaliska akademien
N?r det var dags att ?ka till Stockholm och Musikaliska akademien f?r att provspela blev jag och trombonisten Bertil Jacobsson kommenderade som spel till f?rl?ggningen i Ljungbyhed i fjorton dagar. Detta var ett stort avbr?ck f?r oss f?r vi var seri?st intresserade att om m?jligt f? studera musik i Stockholm. Tack vare en f?rst?ende chef f?r dep?n i Ljungbyhed, ?verstel?jtnant Salmson, fick vi ledigt fr?n v?ra uppdrag som spel under tiden f?r provet, varf?r vi kunde provspela p? f?rut meddelade tider. Provet gick bra och vi blev antagna i respektive solistklasser p? akademien vilket s? sm?ningom ledde till kommendering till ett Stockholmsf?rband.
Till klarinettklassen var vi 14 s?kande och det var endast tv? s?kande av dessa som kom in. Den andra s?kanden, som blev antagen, var Sven Nyberg fr?n Svea livgardes musikk?r sedermera anst?lld i konsertf?reningen som basklarinettist. F?r Jacobssons och min del innebar detta kommendering till Kungl. Svea livgardes musikk?r vilket var det b?sta som kunde ske f?r min del. Klarinettl?raren Nils Otteryd tyckte ocks? det var b?st f?r mig att vara placerad p? I 1. ?ven om K 2 musikk?r hade m?nga bra musiker och var en bra musikk?r med h?nsyn till numer?ren, 14 man + 4 musikelever och musikdirekt?r, s? var Svea livgardes musikk?r med sin skicklige musikdirekt?r Per Grundstr?m imponerande i all sin musikaliska prakt.
Min st?rsta musikupplevelse, n?r jag kom till Stockholm, var utan tvekan n?r jag h?rde Wiens Filharmoniker under ledning av Wilhelm Furtw?ngler spela i Konserthuset. ?ret var 1942. Bl a framf?rdes Beethovens 5:e symfoni och "Till Eulenspiegel" av Richard Strauss. Som extranummer spelades "Kaiser Walzer" av Johann Strauss. N?r det g?llde bl?sorkestrar hade Kungl. Svea livgardes musikk?r ett v?ldigt gott renomm?, inte bara nationellt. Att bli erbjuden anst?llning som f?rste klarinettist av musikdirekt?r Per Grundstr?m efter tv? terminer p? Musikaliska akademien var mycket lockande och mitt positiva svar l?t inte v?nta p? sig
Kungl. Svea livgarde - Popul?ra spelningar
Jag fick musikfurirs grad och musikvolont?rs l?n. P? K 2 i Helsingborg var jag musikkorpral med volont?rsl?n med ansvar f?r andra klarinettst?mman. H?r blev jag f?rste klarinettist p? landets b?sta musikk?r. Nu stundade andra tider p? musikens omr?de och jag fick snabbt extra inkomster som kompensation f?r den l?ga l?nen. Musikk?ren hade m?nga engagemang p? sommaren s? det blev mycket av prima vista spel f?r min del.
Sommarengagemangen f?r musikk?ren kunde se ut som f?ljer:
Sex veckors musik p? Gr?na Lund med en bes?ttning p? 10 man + dirigent. Fl?jt, 2 klarinetter (sax), esskornett (trumpet), trumpet, horn, 2 tenorbasuner (baryton), bastuba och slagverk.
En m?nads musik p? Restaurang Hasselbacken med en bes?ttning p? 14 man + dirigent. Sedan var det parkkonserter i ca en m?nad p? stor bes?ttning.
Jag var verkligen imponerad av dessa skickliga musiker: Musikfanjunkare Einar Lundqvist essklarinett, Hilding Eliasson klarinett, Karl-Anton W?hlander trumpet, Robert Eriksson tenorbasun, Karl-Erik Lennholm baryton, Erik Rundl?v bastuba, Ragnar Nordstr?m esskornett och regementstrumslagare, Otto Holm klarinett. Hilding Eliasson var dessutom en fantastisk personalv?rdare. Han var som en far f?r den yngre personalen. Vid stora h?gtider s?g han till att inte den yngre personalen fick g? ensamma p? kasern. Han bj?d hem dem till sitt hem p? f?rpl?gnad. P? kv?llarna kunde han komma upp och njuta av att det musicerades i varenda vr?.
F?rutom ovanst?ende skickliga musiker var G?ran ?kestedt den yngre musiker som jag s?g upp till, inte minst f?r sitt s?tt att tolka operaarior. Han var helt enkelt imponerande som esskornettist och trumpetare. Ingvar Eidin som blev anst?lld som klarinettist p? Svea livgarde h?stterminen 1941 m?ste jag n?mna f?r han var en utomordentligt skicklig klarinettist som det var ett n?je att bli st?mkollega med. Det fanns sj?lvklart m?nga duktiga musiker p? musikk?ren som borde n?mnas men det skulle f? ta f?r stort utrymme.
F?rutom vad som ovan n?mnts ifr?ga om konserter spelade vi i radio, ca en konsert per m?nad. Det var tider det f?r milit?rmusik?lskare!
Tj?nstef?rr?ttningarna bestod av bl a 20 h?gvakter per m?nad med sjukhuskonserter i omedelbar f?ljd om inga andra tj?nsteuppgifter var inplanerade p? Stockholmsf?rbanden I 1, Ing 1, S 1, A 1, Lv 3 m fl.
F?r min del varvades studierna med den dagliga tj?nsten. Dessutom hade jag vikariat i Konsertf?reningen, Hovkapellet och radioorkestern. SF Svensk Filmindustri hade ingen fast orkester p? den tiden utan musikerna som medverkade vid filmmusikinspelningar kom huvudsakligen fr?n de tre Stockholmsorkestrarna. D?rav den sena timmen p? dygnet. Inspelning kl 22.30 till 03.00 eller 04.00 p? morgonen. Dirigenten, professor Gunnar Johansson, var d?remot anst?lld p? SF. N?r det g?llde klarinettister blev jag ofta anlitad att medverka.
Musikk?ren eller delar av den under musikdirekt?r Per Grundstr?ms ledning spelade ocks? in filmmusik n?r behovet var p?kallat vid exempelvis milit?rfarser.
K?nda Stockholmsprofiler
Mitt f?rsta engagemang i Stockholm var p? Dalaf?reningen. Jag var vikarie f?r en klarinettist Agerfeldt som ocks? sj?ng med s?ngkvartetten The Bobbys. Verner Carlsson-Kedland var orkesterns trombonist (han spelade annars med i radioorkestern). Sedan spelade jag p? restaurang Str?msborg med kapellm?staren och slagverkaren Pelle Svedlund, pianist var G?sta S?fbom och violinist och ?ven klarinettist och saxofonist Edgar Ung. Jag var med p? danskv?llarna l?rdag och s?ndag.
1942 spelade jag p? Hamburger B?rs med violinisten och kapellm?staren Frati, tisdag och torsdag kv?llar. Till?ggas b?r att jag har n?stan spelat p? alla de st?rre restaurangerna i Stockholm. P? Grand Hotel Royal spelade jag i fem ?r med kapellm?stare Georg Sandor. Vi spelade uteslutande konsertmusik i Vintertr?dg?rden.
1943 spelade jag p? restaurang Mosebacke p? danskv?llar med Gustav Egerstam. Jag spelade i parken p? Mosebacke med violinisten Einar Groth vid radiouts?ndningar.
1944 spelade Ingvar Eidin och jag p? Lindg?rden. Vi delade p? engagemanget. Konsertm?stare var Einar Groth.
1945 spelade jag danskv?llar p? restaurang Rosenbad (l?rdag och s?ndag) med Karin Stigman violinist och kapellm?stare och Felix Bergendorf piano. Karin Stigman spelade ?ven i konsertf?reningen.
1945 spelade jag med Thore Ehrling vid invigningen av restaurang Ambassad?r. Jag var endast med i konsertmusiken. Jag vikarierade ?ven med Sam Samsons orkester p? Salle de Paris och Charles Redlands orkester p? Vinterpalatset.
Min f?rsta tid i Stockholm spelade jag trumpet med olika amat?rband. Jag var ?ven trumpetvikarie i Berns orkester vid n?gra tillf?llen.
N?r kapellm?staren Erik Uppstr?m svarade f?r musiken i Bl? Hallen med delar ur radioorkestern var jag bl a med och spelade tredje trumpet.
Klicka h?r f?r att l?sa del 3.
Harry Sernklef
Om webplatsenCookies Personlig information Teknisk information Kontakta webmaster |
KontaktStyrelsen Militärmusiksamfundet Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner 168 30 Bromma |
Följ oss på |