YORCK'SCHER MARSCH av Ludwig van Beethoven
Det förvånar säkerligen många att Ludwig van Beethoven (1770-1827) komponerat den marsch som fått mer krigisk användning än kanske någon annan. Han komponerade emellertid även militärmarscher och sex av dem skrevs ursprungligen för militärmusikkår, eller "turkisk musik", som Beethoven själv kallade den.
Den mest kända hade ursprungstiteln Marsch für S. Kaiserl. Hoheit den Erzherzog Anton och skrevs 1809. Ärkehertig Anton Viktor Joseph av Österrike var sedan 1804 Hoch- und Deutschmeister (högmästare) för Tyska orden och innehavare av K. u K. Infanterieregiment Hoch- und Deutschmeister Nr 4 i Österrike. Tyska orden (Ordo Equitum Teutonicorum) styrde på medeltiden en mäktig ordensstat, varför högmästaren dessutom hade furstevärdighet. Stephan Vajdas påstående att titeln då skulle ha varit "Deutschmeistermarsch" finns det däremot inget belägg för.
Redan samma år ändrade emellertid Beethoven titeln till Marcia für die Böhmische Landwehr och skrev en annan marsch åt ärkehertig Anton. Därefter ominstrumenterade Beethoven dessa bägge marscher på begäran av ärkehertig Rudolph, yngre bror till Anton, den 24 augusti 1810 till en ryttaruppvisning, s k karusell, till ära för kejsarinnan med titeln Karoussel an dem glorreichen Namensfeste Ihrer K.K. Majestät Maria Ludovika im K. K. Schlossgarten von Laxenburg eller Zwei Märsche für Militärmusik, varav böhmiska lantvärnets var nr 1.
Marschen skrevs för den då förekommande besättningen i militärmusikkårerna, nämligen 1 pickolaflöjt, 2 oboer, 2 klarinetter, 2 fagotter, 1 kontrafagott, 2 horn och 1 trumpet samt det från den turkiska musiken kommande slagverket, dvs 1 triangel, 1 par bäcken, 1 liten trumma och 1 stor trumma, tillhopa 15 musiker. Slutgiltigt hade 1700-talets barockmarsch avlösts av den från janitsjarmusiken lånade starkt rytmiska accenten. Även marschmusiken hade sin stilväxling från Bach till Beethoven.
År 1813 fick marschen titeln Marsch des Yorck'schen Korps, och den är nu allmänt känd som Yorck'scher Marsch. Denna kår hade sitt namn efter den preussiske fältmarskalken Johann David Ludwig Yorck Graf von Wartenburg, som med sin kår ingick i Napoleons mot ryssarna opererande armé, men som slöt vapenstillestånd med ryssarna 1812. Därmed inleddes befrielsekriget mot Napoleon 1813, under vilket nordarmén kommenderades av den svenske kronprinsen Karl Johan och där särskilt det ridande artilleriet under den hårdföre brigadchefen Carl von Cardell utmärkte sig i det stora folkslaget vid Leipzig. (Hundra år senare tillägnades denne general marschen General Cardell av Einar Olauson.) Under detta befrielsekrig spelades Yorck'scher Marsch med stor förkärlek.
Marschen togs av Preussens kung Friedrich Wilhelm III 1817 upp i den preussiska armémarschsamlingen under nr II, 37 såsom den första marschen i det nyare snabbare marschtempot 114 steg/minut, I Österrike hade visserligen "Gleichschritt" införts 1740, men fortfarande varierade tempot mellan: 104 och 110 steg/minut. Därför hade Beethoven för säkerhets skull som föredragsbeteckning angivit "Allegro, i det nu vanliga marschtempot".
Till bägge marscherna i F-dur fogade Beethoven 1823 en trio och betitlade dem Zapfenstreiche für türkische Musik Nr 1 und 3 (Zapfenstreiche = tapton). Nr 1, dvs Yorck'scher Marsch, fick en trio i Ess-dur. Mot bakgrund av den berömmelse som framförallt Yorck'scher Marsch senare fick verkar det märkligt att inget förlag nappade på hans militärmarscher, medan han levde. Detta torde vara orsaken till de många titelbytena. Beethoven gav inga opusnummer åt dessa marscher, varför Yorck'scher Marsch i Kinsky/Helms förteckning fick beteckningen WoO 18 (dvs verk utan opusnummer 18).
Uppgifterna att Beethoven skulle ha varit militärkapellmästare är oklara. Dels skulle han, sedan han kommit till Wien, ha varit "Volontär-Capellmeister" vid den borgerliga artillerikåren där, dels skulle han ha varit "Militärkapellmeister" vid Wiener Bürgermiliz. Hur som helst skrev han 1813 en marsch för artillerikåren med titeln Marsch zur grossen Wachtparade.
Den pådrivande Yorck'scher Marsch spelades länge som "Avanciermarsch" eller "Sturmmarsch" på slagfälten. Sålunda dirigerade Gottfried Piefke under fälttåget mot Danmark 1864, då Preussen återerövrade Fehmarn, vid den berömda stormningen av Dybböls skansar de sammanslagna preussiska musikkårerna i just Yorck'scher Marsch. Vid detta tillfälle sköts taktpinnen ur Piefkes hand, varpå han drog sabeln och dirigerade marschen med denna. I ett brev till prins Friedrich Carl förnekar däremot Piefke att han skulle ha besudlat byxbaken vid ett nära granatnedslag, vilket emellertid gjorde ett så stort intryck på Piefke att två tomma takter med ett pukslag erinrar om detta i hans Düppeler Sturmmarsch.
En annan användning av marschen i Tyskland är traditionsenligt som anmarsch till Grosser Zapfenstreich.
Yorck'scher Marsch har haft många huvudmän. Förutom de redan nämnda var den sålunda i det kejserliga Tyskland "Parademarsch" (motsvarar det svenska begreppet regementsmarsch) för 1. Garde-Regiment zu Fuss, Garde-Schützen-Bataillon och Jäger-Bataillon Graf Yorck von Wartenburg (Ostpreussisches) Nr 1. I Reichswehr, efter första världskriget, var den "Parademarsch" för I. Bataillon, 9. Preussisches Infanterie-Regiment, 2. (Preussisches) Pionier-Bataillon och Ostpreussisches Train-Bataillon Nr 1. I förbundsrepubliken är den marsch för Försvarsministerns vaktbataljon. I det återförenade Tyskland slutligen är den även Divisionsmarsch der 14. Panzergrenadierdivision, men där har Beethovens trio ersatts av en trio, komponerad av Gerhard Baumann, f d överste och ledare för Zentrales Orchester der Nationalen Volksarmee i DDR.
Yorck'scher Marsch har även en svensk historia, som dock återstår att utforska. Den lär nämligen ha spelats som regementsmarsch vid Livregementets grenadjärkår eller eventuellt Första livgrenadjärregementet.
Avslutningsvis kan nämnas den felaktiga titel som marschen tyvärr fått på en del grammofonskivor och högvaktsprogram, nämligen "Yorkshire Marsch". Denna felassociation till det engelska grevskapet Yorkshire har även tagit sig uttryck i att marschen nästan blivit något av regementsmarsch för The Prince of Wales's Own Regiment of Yorkshire.
Lars C Stolt
Om webplatsenCookies Personlig information Teknisk information Kontakta webmaster |
KontaktStyrelsen Militärmusiksamfundet Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner 168 30 Bromma |
Följ oss på |