MUSIKDIREKT?R HARRY SERNKLEF BER?TTAR, DEL 4
Debut
1951 hade jag min debut som klarinettsolist i Carl Nielsens klarinettkonsert med Sveriges Radio Symfoniorkester (konsertf?reningen). Dirigent var professor Tor Mann. Konserten som var en direktinspelning framf?rdes den 31 augusti kl 21.00 i Musikaliska akademiens konsertsal.
Erbjudandet fick jag efter mitt framf?rande av konserten f?r klarinett och piano med pianisten Greta Nilsson-?nstad p? Forum i Stockholm. Tor Mann gav mig uppdraget som solist medan det formella sk?ttes av Sveriges Radio musikchef Per Lindfors. Samma ?r introducerade jag och Carin Gille-Rybrant "Vier St?cke f?r Klarinette und Klavier" av Alban Berg. Konserten gavs i Konserthuset Lilla salen, numera Gr?newaldsalen.
?ret f?re, i april 1950, hade jag provspelat och blivit godk?nd f?r att spela kammarmusik i Sveriges Radio. Min medverkan som kammarmusiker i radio har p?g?tt i ca 40 ?r.
Av Willard Ringstrand, Sveriges Radio, blev jag erbjuden att bilda en specialensemble f?r radios?ndningar. Specialensemblen var sammansatt med musiker ur Variet?orkestern. 2 fl?jter (piccola), 2 klarinetter (bas), 2 trumpeter, trombon, gitarr och kontrabas. Vi spelade specialarrangerad musik med arrang?rer som bl a Julius Jacobssen, Joseph Paschek, Anton Kotazek, Nils Kyndel m fl. Vi s?nde program i radio under en period av fem ?r. Jag hade ?ven en bl?soktett som bl a spelade i radio, J?rvaoktetten. H?r anv?nde jag mig av den skicklige musikern Gunnar Medberg som arrang?r och basunist.
Som klarinettist medverkade jag bl a i Max Skalkas, M?rtenssons, Gustaf Skarups och Lundgrens ensembler p? radiouts?ndningar. P? I 1 spelade vi ?ven storband och vi hade framtr?dande vid underh?llning f?r de v?rnpliktiga och den aktiva personalen. Vi spelade ?ven i radio vid n?got tillf?lle. Jag var dessutom klarinettist i Variet?orkestern och hade uppgifter parallellt som dirigent.
I Variet?orkestern hade vi ett program som Sven-Olof Sandberg var producent f?r. Schlagerf?nstret hette programmet. Det spelade vi dels i radio dels under en turn? i Sk?ne p? mindre bes?ttning. ?ke Jelving spelade violin och var kapellm?stare, Ragnar Dahl piano, Sten Carlberg gitarr, Folke Eng kontrabas, jag sj?lv klarinett, Ulla Christensson s?ngsolist och Jocke Johansson tekniker SR. Sven-Olof Sandberg ledde programmet.
Spelade ?ven essklarinett till operan "Salome" av Richard Strauss med Sixten Ehrling som dirigent. ?ret var 1954.
Alla dessa uppgifter l?mnade jag f?r att bli musikdirekt?r vid Kungl. V?sternorrlands Regementes musikk?r den 15 oktober 1954.
Kungl. V?sternorrlands regementes musikk?r
Jag kom som musikdirekt?r till en musikk?r med l?g medel?lder och det fanns mycket att g?ra rent musikaliskt. F?r mig som var intresserad av att arbeta med pedagogiska uppgifter fick jag mitt lystm?te. Jag tog hand om alla klarinetteleverna och hade dessutom ?tta elever i musik-, geh?rs- och harmonil?ra. Nils Barreby som var en skicklig musiker och teoretiker och bl a varit anst?lld som trumpetare i Konsertf?reningen i 10 ?r tog hand om de andra ?tta eleverna i musikteori och var ?ven trumpetl?rare.
Musikunderofficerarna var musikaliskt m?ngsidiga och spelade b?de str?k- och bl?sinstrument. Detta att spela b?de str?k- och bl?sinstrument var k?nnetecknande f?r fr?mst musikk?rer i Norrland och berodde till stor del p? klimatet. Det spelades mycket str?korkester under vinterhalv?ret d? ?ven lokalfr?gan kunde vara ett problem. Under min tid spelade vi ocks? b?de str?k- och bl?sorkester, underh?llningsorkester och i ensembler av olika slag. Vad jag h?ll styvt p? var kontinuiteten f?r bl?sorkester ifr?ga om repetitionsarbetet ?ret om. Vi var i f?rsta hand en bl?sorkester och det levde vi upp till.
Vi hade rika m?jligheter att variera repertoaren och musikutbudet och vi spelade ?ven storband. Jag spelade ?ven kvartett (piano, klarinett, bas och slagverk) i matsalen f?r att de v?rnpliktiga mera skulle f? den musik som de b?ttre k?nde igen. Detta var v?ldigt uppskattat.
Samtliga musiker deltog i Sollefte? Orkesterf?rening. Orkesterf?reningen hade ett utbud av fyra ? fem konserter per ?r. Str?kmusikerna var, f?rutom v?ra egna, inklusive en utm?rkt konsertm?stare, amat?rmusiker med skilda yrken representerade som l?rare, rektor, l?nsj?gm?stare, brandm?stare och bonde f?r att n?mna n?gra yrkeskategorier. Musikk?ren k?nde stor uppskattning f?r sina framtr?dande i olika sammanhang och populariteten steg. F?rutom p? I 21 och T 3 tj?nstgjorde vi p? KA 5 i H?rn?sand och Lv 5 i Sundsvall. N?r vi spelade p? de milit?ra f?rr?ttningarna gav vi ocks? konserter i staden och p? sjukhus. Fr o m 1955 b?rjade vi med vaktparad genom Sollefte? stad varje onsdag. Vi marscherade fr?n regementet till Badhusparken, numera Stadsparken och spelade sedan en timmes konsert p? lunchtid. Id?n till vaktparaden drog journalisten Hans Ellung, V?sternorrlands Allehanda och jag upp. Staden levde verkligen med och uppskattningen l?t inte v?nta p? sig.
P? officersk?ren bildade vi en blandad k?r. Vi tr?ffades och sj?ng varje m?ndag kv?ll. Initiativtagare till k?ren var d?varande majoren Gunnar Henricsson, sedermera chefen f?r pansarregementet i Str?ngn?s, och jag. V?rt f?rsta framtr?dande skedde p? Regementets Dag i Ull?nger i augusti 1955. I samband med rekognosering f?r korum i Ull?nger var jag med kapten G?sta Frohm (initiativtagaren till "Mulleskolan" bl a) hos kyrkoherden J?rnefors. Kyrkoherden var en imponerande person p? m?nga s?tt, inte bara f?r sin storv?xthet och pondus, utan ?ven f?r sin jargong.
N?r vi hade samtal med kyrkoherden f?reslog G?sta Frohm att biskopen i H?rn?sand skulle f?rr?tta korum. Kyrkoherden st?llde inte upp p? detta och han utbrast: "Vi bryter arm om det och musikdirekt?ren kommenderar". Jag kommenderade F?rdigst?llning, Bryt och pr?sten br?t ner G?sta Frohm som ingenting. Frohm sa d? "Vi tar v?nster hand", men det blev samma resultat med v?nstern. D? sa Frohm: "Det var en dj?vla pr?st att bryta arm". Det resulterade att kyrkoherden J?rnefors tog hand om korumet. Jag blev sedan erbjuden att bo i pr?stg?rden under regementets dag. Att pr?sten var s? stark berodde p? att han varit svensk m?stare i fribrottning.
Vid Regementets Dag framtr?dde mkk?ren som brukligt ?r med promenadkonserter och marschmusik m m. De v?rnpliktiga hade en egen orkester som bestod av dragspelare, violinister och "komp". Officersk?rens blandade k?r medverkade och musikk?rens storband. Just n?r vi spelade Moonlight serenade s? gick ljuset men vi kunde l?ten utantill och fortsatte att spela. Den augustikv?llen var det verkligen upplyst av m?nsken s? m?nga trodde att det var planerat att det pl?tsligt blev m?rkt, men s? vaVi h?ll till i en vanlig kompanilokal och det betydde att n?r regementet beh?vde lokalerna s? fick vi flytta. Detta intr?ffade flera g?nger under mina fem ?r p? regementet. r inte fallet.
Musikk?rens f?rsta radiokonsert p? 20 ?r s?nde vi fr?n Sundsvall v?rterminen 1957. Samma ?r fick vi engagemang i Varbergs Societetspark i augusti m?nad och vi gjorde stor succ?. Detta resulterade i att vi fick f?rnyat g?stspel b?de 1958 och 1959 fast i den b?sta perioden under juli m?nad.
Musikk?rens lokaler i Sollefte? var verkligen inte bra p? n?got s?tt och akuusistiskt var det f?rkastligt. Tack vare att vi hade vaktparad genom staden varje vecka st?llde staden eller kommunstyrelsen upp med 50.000 kronor som hj?lp till en ny musikbyggnad. Denna g?va kom under ?verste Reutersw?rds tid. ?verste von Boisman som eftertr?dde ?verste Reutersw?rd f?reslog att vi tillsammans skulle bes?ka och bearbeta olika f?retagsledare f?r att f? bidrag till en musikg?rd. Sagt och gjort. Vi b?rjade med chefen f?r Cellulosabolaget i Sundsvall direkt?r Ehnstr?m. Han slog till med detsamma och v?nde sig till sin ekonomichef Bertil Schele: "Vi sk?nker 25.000 kronor virke". Vid ett annat tillf?lle bes?kte vid H?rn?verken och h?r fick vi 25.000 kronor. Kempefonden i ?rnsk?ldsvik sk?nkte 25.000 kronor och n?r vi bes?kte kommundirekt?ren Hjalmar Nilsson i Kramfors, sedermera landsh?vdingen i H?rn?sand, fick vi 10.000 kronor plus ytterligare 15.000 kronor och p? s? s?tt hade vi genom g?vor f?tt in ett belopp av 150.000 kronor. Staten eller Byggnadsstyrelsen sk?t d? till ca 200.000 kronor och musikk?ren fick sin musikg?rd.
N?r det g?llde bes?ket hos direkt?r Ehnstr?m i Sundsvall s? hade jag f?rberett detta med ekonomichefen Bertil Schele som sj?lv spelade viola och var med i Sundsvalls Orkesterf?renings styrelse. Direkt?r Ehnstr?m var ordf?rande i Orkesterf?reningen om jag inte missminner mig.
Kungl. Livregementets grenadj?rer
Musikg?rden blev dock inte klar f?rr?n ?r 1961 och d? var jag musikdirekt?r p? I 3 i ?rebro. N?r invigningen gick av stapeln bj?ds det in ca 160 personer men jag som hade varit med och aktivt bidragit till musikg?rden, gl?mde man bort. F?retr?dare f?r musikk?ren i Sollefte? ringde till mig p? invigningsdagen och fr?gade varf?r jag inte var d?r och d? fick jag meddela att jag inte var bjuden.
Milit?rmusikk?ren i ?rebro var en popul?r och bra musikk?r och musikerna hade en h?g individuell musikalisk standard. De flesta av dom spelade flera instrument. Alla musikerna spelade med i ?rebro Musiks?llskap eller symfoniorkester. Musikk?ren spelade f?rutom p? I 3 ocks? p? ArtSS n?r det g?llde tj?nsten. Vi konserterade inte bara i ?rebro med omnejd utan i hela l?net bl a h?rde friluftskonserter, skol- och sjukhuskonserter till vardagen. Sekundchefen Per H-son Tamm, var en stor musik?lskare som intresserade sig f?r musikk?rens verksamhet b?de i och utom tj?nsten.
?r 1960 anordnades 150-?rsjubileum av sl?kten Bernadottes ankomst till Sverige och ?rebro. Vid denna h?gtidlighet var kungaparet n?rvarande. Jag var dirigent f?r ?rebro kammarorkester som hade uppdraget att spela p? museet i Wadk?ping n?r kungaparet anl?nde. Det f?rsta Hans Maj:t Konungen gjorde vid ankomsten till museet var att g? bort till mig i egenskap av dirigent och st?llde fr?gor om orkestern.
N?r det g?llde musikk?ren spelade vi med olika slag av ensembler inklusive storband. Vi var flera av oss som spelade med dansorkestern Whispering. Musikk?ren upptr?dde och intresserade sig f?r olika uppgifter p? b?sta s?tt. Marschmusiken ?gnades lika stor omsorg som konsertframtr?dande. N?r Kungl. Livregementets grenadj?rer och musikk?r framtr?dde k?nnetecknades det av ett utm?rkt f?rberedelsearbete inf?r uppgiften. Thor Lennstr?m, en av v?ra legendariska regementstrumslagare, som jag f?reslog till eftertr?dare f?r Rune Gustafsson var verkligen en prydnad och han sk?tte den uppgiften synnerligen v?l. Thor Lennstr?m vikarierade ocks?, p? min rekommendation, vid n?gra h?gvaktsf?rr?ttningar med arm?ns musikpluton. ?ven den uppgiften sk?ttes p? ett utm?rkt s?tt. Till?ggas b?r att musikk?ren ocks? gjorde en grammofoninspelning av marscher, direkt efter en h?gvaktsf?rr?ttning. ?ret var 1962.
Musikutbildningen ?gnades stor omsorg. En central utbildning av musikelever, Musik 01, var f?rlagd till ?rebro. Utbildningstiden var tv? m?nader. Rune Gustafsson var l?rare i trumslagning efter sin egen framtagna instruktion Trum I.
Musikk?ren hade ?ven en del engagemang utanf?r ?rebro och bl a spelade vi i Societetsparken i Varberg n?gra veckor p? sommaren under fyra ?r.
Jag hade en del musikaliska uppgifter och var bl a g?stdirigent och solist med ?rebro-orkestern vid n?gra tillf?llen. Som kammarmusiker framf?rde jag Mozarts klarinettkvintett med Pro Musica-kvartetten d?r Tibor F?lep var primarie. Jag hade ocks? en del producentuppgifter f?r Radio ?rebro. Musikk?ren hade flera radioframtr?danden under min tid.
F?r min del hade jag ocks? samarbete med Karlskoga b?de med orkesterf?reningen d?r jag varit solist och orkesterklarinettist och med musikskolan d?r mina tj?nster togs i anspr?k som klarinett-timl?rare. Jag var ?ven timl?rare i klarinett vid ?rebro musikskola. Dessutom var jag dirigent f?r KFUM-k?ren i ?rebro i fem ?r. Lions ungdomsmusikk?r var jag med och bildade och var dirigent f?r under mina ?rebro?r.
Klicka h?r f?r att l?sa del 5.
Harry Sernklef
Om webplatsenCookies Personlig information Teknisk information Kontakta webmaster |
KontaktStyrelsen Militärmusiksamfundet Abrahamsbergsvägen 89, 1 tr ner 168 30 Bromma |
Följ oss på |