Dragonerna på operan

Dsc 0012

Det var rubriken på den konsert som Livgardets dragonmusikkår framförde onsdagen 29 september på Musikaliska kvarterets stora scen i Stockholm.

Musikdirektören Joakim Unander presenterade konserten. Han inledde med att erinra om kopplingen mellan militärmusiken och det civila musiklivet. Dels spelade musikkårer samtida populärmusik, dels var musikerna engagerade även i civila ensembler, inte minst i Stockholm, då en stor dela av Kungl Hovkapellet bestod av militärmusiker. Alltså tillhörde operaouvertyrer eller potpurrier ur operarepertoaren de olika regementenas musiksamlingar.

Konserten inleddes med ouvertyren till Lätta kavalleriet av Franz von Suppé  (arr:  Joakim Unander). Därpå följde Intermezzo ur Cavalleria rusticana av Pietro Mascagni (arr:  Alan Fernie). Denna enaktare har spelats i hos oss under namnet På Sicilien. Den har inget med kavalleri att göra, namnet kan översättas ungefär med ”bondeheder”. Jean Philippe Rameau var en fransk barockkompositör. Han efterträdde Lully i popularitet hos publiken, men kritiserades av de konservativa för sitt tonspråk. En svit i fyra satser ur Naïs, (arr: Joakim Unander), framfördes. Barockmusik med ovan klang.

Img 3793

Inom musikkåren finns flera mindre grupper, ett arv från militärmusiken. Sextetten ”Mälardrottningen” framförde Cavatina och Aria ur Norma av Vincenzo Bellini.

Efter paus inledde en annan, större grupp inom kåren med Mariettas Lied ur Die tote Stadt av Erich Wolfgang Korngold (arr: Andreas Lundin).  Med full orkester följde ouvertyren till Fra Diavolo av Daniel Auber (bearbetning: Joakim Unander). Den framfördes första gången av musikkåren vid en tidigare konsert i september, på samma plats. Den har ett speciellt band till Livgardet Dragoner, då en kavallerisignal i ouvertyren blev traditionsregementet Livregementets dragoners igenkänningssignal, och är så fortfarande.

Långfredagsundret ur Parsifal av Rickard Wagner (arr: Joakim Unander) kom näst. Stycket tillhör höjdpunkterna i denna opera.

Img 3796

För att återknyta till militärmusiken hade Joakim Unander funnit ett arrangemang från flottans musikkår i Stockholm på Krigsarkivet. Det var ett potpurri ur Tosca av Giacomo Puccini som dåvarande musikdirektören Oscar Blomqvist arrangerat 1905. Det var fem år efter urpremiären i Rom och ett år efter premiären i Stockholm. Ett exempel på att vara aktuell med publiksmaken. Blomqvist var initiativtagare till de populära spelningarna på Skansen i Stockholm. Något som han lämnade i arv till sin efterträdare. Flottans musikkår var då en ren mässingskår, men då en del instrument var olika i förhållande till dagens, fick vi höra en bearbetning av Joakim Unander. Allt var inte bättre förr, men ibland lika bra.

Så långt programmet. Men man hade ett extranummer i beredskap. Molière och Jean Baptiste Lully började ett samarbete, där Lully komponerade mellanaktsmusik till Molières pjäser. Vi fick höra ett exempel från Borgaren som adelsman nämligen Turkisk marsch. Musik- och operaälskare fick sitt lystmäte denna kväll!

Dagen efter genomfördes konserten i Askersund, i Kulturhuset Sjöängen.

Dessa websidor använder sk "cookies". Genom att fortsätta att använda våra sidor, accepterar du vårt användande av "cookies". This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Lär dig mer