Tankar från ordföranden i pandemitider – 3

Img 0889

I senaste numret av MarschNytt finns en artikel om musiken och de militärmusikaliska traditionerna och företeelserna på Medevi Brunn. På brunnen har spelats mässingsmusik i en oavbruten följd av somrar sedan 1870-talet tills nu, men i sommar är Medevi Brunnsorkesters konserter är inställda i sommar på grund av coronaepidemin. Till det kommer brunnen utbjuden till salu, men pandemin gör att försäljningen just nu står stilla. Framtiden för Medevi Brunn och dess orkester är kort sagt osäker!

Jag har varit medlem i MMS sedan 1988, och mitt första sparade nummer av MarschNytt är nr 70/1988. När jag skriver de här raderna ligger detta tidningsnummer, av redaktören Andreas Rossipal, framför mig. Vilka likheter och skillnader finns mellan nr 70/1988 och 175/2020? En första skillnad är att 1988 utkom MarschNytt med tre nummer per år. Varje tidning var på 16 sidor och i svartvitt. Nr 70/1988 innehöll bland annat följande artiklar, författarna inom parentes:

• På omslaget en bild med Hälsinge Regementes Musikkår 1894
  • En lång artikel om så kallade Vaxduksböcker, som var samlingar av populära visor för allsång, vanliga i militära sammanhang. Vaxduksboksvisorna påminner om skillingtryck. Texten till visan Vaktparaden återges i artikeln (Bo Sandberg)
  • Om Nynäshamns tattoo 1987 (Staffan Skott)
  • Gripsholms slott firade 450-årsjubileum 1987 med medverkan av kungaparet, Arméns Musikpluton, Westra Aros Pipare, Strängnäs underhållningsensemble, Södertälje Hemvärnsmusikkår och Sörmlandsoktetten (Olle Neckman)
  • FBU Musikkår, under ledning av Curt Puke, har medverkat vid en internationell militärmusikuppvisning i Stuttgart 1987. De medverkande musikkårerna räknas upp i artikeln (Christian Sundberg)
  • En lista över Danmarks fyra och Norges åtta militära musikdirektörer (Björn Käck)
  • Bild med andra arméfördelningens musikkår från 1940, 45 man, framför rådhuset i Östersund. Några av musikerna är okända till namnet och läsarna ombeds hjälpa till med identifieringen (redaktionen)
  • Wienerafton med Stockholms Musikkår Tre Kronor 1987. Hela programmet anges och artikelförfattaren är mycket entusiastisk över konserten (Christian Sundberg)
  • Hemvärnets Musikkår Göteborg, med dirigenten Per Engström, har spelat vid Kastellet i Köpenhamn 1987. Även här redogörs för hela programmet (Svend Olsen)
  • Om marschen Lübner Jäger och dess mystiska bakgrund (Gustaf Sundell)
  • Hemvärnets Musikkår Lund har givit en kyrkokonsert 1987 som möttes med stående ovationer. Martin Martinsson dirigerade. Konsertprogrammet anges i detalj (Lars Sundström)
  • I artikelserien om förbandsmarscher som har texter, citeras Kungl Jämtlands Fältjägarregementes marsch ”En svältande fältjägare” (Nils H. Nilsson)
  • Hemvärnets Musikkår Södertälje har spelat vid Cutty Sark Tall Ships Race i Vaxholm 1987. Hans Erik Johansson dirigerade (Olle Neckman)
  • Skivnytt: ”Leve Gotland” med Regionmusiken i Visby, dirigent Olle Lind. ”Marscher i Norr” med Regionmusiken i Boden, dirigent Torsten Wennberg. ”Sveriges infanterimarscher” med Göta Livgardes Musikkår (musiker från Stockholms symfoniska orkestrar, dirigenter Christer Johannesson och Jorma Panula. ”Carolus Rex”, Regimental Marches of Sweden, volym 1, med Arméns Musikpluton från 1986, dirigent Ingemar Berg (Andreas Rossipal)
  • Medlemsnytt: Årsavgiften var 60 kr 1988. Inte mindre än 49 nya medlemmar, varav Sveriges Riksradio, Grammofonarkivet (Redaktionen).

Min slutsats är att det finns fler likheter än skillnader i innehållet över de 32 åren, men artiklarna var fler och kortare förr, och layout och färger är vida överlägsna i dagens tidning. Tidningen har blivit mer av tidskrift med fler fördjupade reportage och beskrivningar, och med mer utrymme för intervjuade personers synpunkter, jämfört med enbart refererande artiklar tidigare. En annan reflektion är att det var mer på gång i militärmusiksverige 1988 än idag, men det kan bero på att vi var bättre på att bevaka och fånga upp det som faktiskt ägde rum i hela landet för 32 år sedan.

Allt gott!

Hans Nordmark