Hemvärnets musikkår Handen startades 1973. Kåren bytte efter några år namn till Hemvärnets musikkår Haninge och framträdde under 1980-talet även som Flottans musikkår, Marinens musikkår och Flygvapnets musikkår. På 1990- och 2000-talet kallades orkestern Sjövärnskårens musikkår, och från 2011 fick den namnet Hemvärnets musikkår Södertörn. I år har musikkåren bytt namn ytterligare en gång.
Den här gången till Hemvärnets musikkår Stockholm. Det senaste namnet motsvarar bättre orkesterns verksamhetsområde. Den 50-åriga verksamheten och namnbytet firades och uppmärksammades med en jubileumskonsert på Stora scenen i Musikaliska kvarteret i Stockholm lördagen den 1 april.
Åren 1979–2002 var Sverker Hållander, f.d. militärmusiker och ledare för musikskolan i Nynäshamn, musikkårens dirigent och stavförare. Kåren blev under hans tid uppmärksammad för sina spektakulära figurativa program vid tattooföreställningar, och musikkåren gjorde uppskattade konserter och framträdanden både i Sverige och utomlands.
Det var ett mycket ambitiöst musikaliskt program som den välbesatta musikkåren spelade upp på, särskilt före paus. Efter paus vars musikurvalet något mer lättsamt med marscher och filmmusik. Publiken, som så gott som fyllde mittparketten, visade tydligt musikkåren sin uppskattning.
Sedan 2019 är Felix Bagge dirigent för Hemvärnets musikkår Stockholm. Han har gjort militärtjänst som slagverkare vid Arméns musikkår, är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, anlitad som dirigent både i Sverige och utomlands och är dessutom läkare! Under Felix skickliga och säkra ledning spelar musikkåren på mycket hög musikalisk nivå. Precision, intonation, dynamisk, klangbalans – ja alla tänkbara kvalitativa parametrar ligger på topp och helhetsbilden är en njutning att lyssna till. De stycken jag tyckte extra mycket om före paus var den annorlunda Hjalarljod av Eivind Groven, Johan Halvorsens Bojarernas intåg (som jag även sett musikkåren göra figurativt program till), och Edvard Griegs scenmusik till Sigurd Jorsalfar – så vacker musik! I andra halvlek uppskattade jag mest det lite moderna stycket Diamond Fanfare av Samuel Hazo, harmoniken i Per Lundkvists filmmusiklikande Globetrotter, den trevliga och taktartsmässigt komplexa Serenade av Derek Bourgeois och klangfärgerna med smak av Hollywood i potpurriet med Gershwinmelodier.
Anders Alhbin presenterade musiken och satte in den i olika stämningsskapande sammanhang. Anders, som gjorde sin musikvärnplikt vid Arméns musikkår, har sedan arbetat både i den musikkåren och i Livgardets dragonmusikkår och är nu anställd vid Försvarsmusikens ledning. Han har ett musikaliskt förflutet inom Hemvärnets musikkår Stockholm som dirigent och stavförare (flaggtrumslagare) och som instruktör inom parad och exercis. Förutom kommentarer om musiken berättade han orkester- och reseminnen, allt på ett mycket trevligt sätt.
Konsertprogrammet i sin helhet
Fanfare and Flourishes | James Curnow |
Hjalarljod | Eivind Groven, arr: Knut Aasvik |
Bojarernas intåg | Johan Halvorsen, arr: Louis-Philippe Laurendau |
Elsa’s Procession to the Cathedral | Richard Wagner, arr: Lucien Caillet |
Fanfare for a Great Occasion | William Walton |
Scenmusik till ”Sigurd Jorsalfar” | Edvard Grieg, arr: Frank Winterbottom |
PAUS | |
Gardeskamrater | Sam Rydberg |
Ytattacken | Sverker Hållander |
Diamond Fanfare | Samuel Hazo |
The Olympic Spirit | John Williams, arr: James Curnow |
Shenandoah | Trad., arr: Frank Ticheli |
Globetrotter | Per Lundkvist |
Serenade | Johannes Hanssen |
Gershwin! (medley) | George Gershwin, arr: Warren Barker |
EXTRANUMMER | |
Valdres marsj | Johannes Hanssen |
A Prayer to Ukraine | Mykola Lysenko |
Du gamla, du fria | Richard Dybeck |