Torsdagen den 14 december i Kungasalen på Kungliga Musikhögskolan vid Arméns Musikkårs julkonsert med rubriken Arméns Musikkår möter Gustaf Sjökvists Kammarkör var Hilding Rosenbergs juloratorium Den heliga natten huvudnumret. Instrumentationen av Rosenbergs verk för symfonisk blåsorkester hade gjorts av Jerker Johansson, som är en oerhört skicklig arrangör och på att göra instrumentationer, dessutom är han rasande snabb. På ett års tid har jag kunnat lyssna till många av hans nya alster för blåsorkester.
Gustaf Sjökvists Kammarkör är en fristående kör med bas i Stockholm och drygt 30 medlemmar och en repertoar som till stor del består av nutida musik. Kören har svarat för en rad uruppföranden med verk av t.ex. Sven-David Sandström, Jan Sandström, Georg Riedel och Karin Rehnqvist, och den har samarbetat med många artister, medverkat vid kungliga bröllop och Nobelmiddagen, och turnerat i såväl Europa och USA som i Asien. Körledare är Florian Benfer, dirigent, sångare och lektor i kördirigering och ensemblesång vid Örebro musikhögskola. Benfer är aktiv i flera körer på högsta internationella nivå och efterfrågad lärare och ledare för masterclasses, föreläsningar och workshops i Sverige och ute i Europa. På den här konserten dirigerade Florian Benfer även de instrumentala verken med AMK. Det fungerade förstås alldeles utmärkt med en kördirigent framför musikkåren.
Första delen av konserten inleddes av AMK med Sound the Bells av John Williams, i arrangemang av Paul Lavender, ett stycke med julkaraktär à la Hollywood, men skrivet till ett japanskt kungligt bröllop. AMK fortsatte med fem satser ur Nötknäpparsviten av Pjotr Tjajkovskij i arrangemang av John M. Morgan. Satserna var Karamellfens dans, Rörflöjternas dans, Arabisk dans, Kinesisk dans och Rysk dans (Trepak). Satserna var, i mitt tycke, en av konsertens absoluta höjdpunkter.
Så tog kören över och framförde en modern version av Det är en ros utsprungen av Jan Sandström. De fortsatte med tre sånger av Nils Lindbergs verk Fem julsånger: Jord och himmel fröjden er, Fridfullt i drömmar och Änglarösters klara ljud. Dessa julsånger var också musikaliska höjdpunkter.
Kören fortsatte sin egna avdelning med Julsång av Hugo Alfvén och Carol Medley av Jonathan Rathbone, ett potpurri på anglosaxiska julsånger invävda i varandra och med humoristiska effekter. AMK tog vid och spelade Franz Schuberts Militärmarsch nr. 1, känd från tomteverkstaden i Walt Disneys jul-TV-program. Därefter utdelades MMS-medaljer till två AMK-musiker, se särskild artikel. Kören och musikkåren avslutade första avdelningen med att tillsammans bjuda på Bereden väg för Herran i arrangemang av Jerker Johansson.
Efter paus var det enda verket som framfördes Den heliga natten. Oratoriet fick ett mycket vackert och varmt framförande tack vare recitatören, skådespelaren Hannes Meidal och solisterna Maja Peining, sopran, Henrike Henken, alt, Lucas Pällbeck, tenor och Martin Hilleberg, bas. Solisterna var unga och skickliga, men sången gick inte alltid fram tillräckligt, även om AMK verkligen spelade svagt och lyhört. Som helhet var ändå oratoriet en mycket stark musikalisk upplevelse att ta med sig hem.