Helsingfors Polismusikkår (Helsingin poliisisoittokunta) var på turné till Sverige i helgen 20–22 september. På fredagskvällen den 20/9 gav musikkåren en konsert i Kungasalen på Kungliga Musikhögskolan tillsammans med Polisens Musikkår Region Stockholm och sopranen och musikalartisten Maria Ylipää. Dagen därpå, på lördagen den 21/9, svarade Helsingfors Polismusikkår tillsammans med fiolsolisten Eeva Oksala för galakonserten Sons of the Midnight Sun vid Blåsmusikfestivalen i Linköping.
Fredagens konsert på KMH blev inte den konsert jag hade förväntat mig, men förväntningarna överträffades med råge. Jag hade föreställt mig en långt mer traditionell blåsmusikkonsert än den jag fick uppleva – en kväll med musikalpärlor och andra vackra sångnummer framförda av Maria Ylipää, en av Finlands mest lyskraftiga artister inom musikteater, film och tv. I Sverige är hon mest känd för sina huvudroller i Benny Anderssons och Björn Ulvaeus succémusikaler Kristina från Duvemåla och Chess. Marias medverkan förgyllde i högsta grad konserten.
Stockholmspolisens Musikkår hade tagit en tillbakadragen roll i programmet och lät sina finländska kollegor briljera på scenen. Svenskarna spelade tillsammans med finländarna i öppningsnumret Marsch av finlandssvensken Bernhard Henrik Crusell, som vi känner som hovkapellist, militär musikdirektör, klarinettvirtuos och tonsättare. Marschen var en utmärkt konsertöppnare! Efter paus inledde vår svenska musikkår konsertens andra del med att spela två satser ur Fyra låtar från Leksand av Hugo Alfvén. Stockholmsmusikkåren medverkade också i den sammanslagna orkestern i konsertens två avslutande stycken Sons of the Midnight Sun av Timo Forsström och Finlandia av Jean Sibelius. Timo Forsström, som är hornist i Helsingforspolisens Musikkår, har skrivit Sons of the Midnight Sun, ett härligt stycke som innehöll, sång, handklappningar m.m. Finlandia lämnar ingen oberörd. Den blev en vacker, kraftfull och stämningsfull avslutning på programmet och en musikupplevelse att bära med sig hem. Efter Finlandia spelar man inget extranummer – inte ens en marsch!
Förutom Sons of the Midnight Sun bjöd konserten på ytterligare några moderna finländska kompositioner för blåsorkester skrivna av nu levande kompositörer: en sats ur Fortuna – Suite for Symphonic Wind Orchestra, ett stycke med jazzinfluenser av Jukka Linkola, Notturno, ett meditativt, balladliknande stycke med filmmusikharmonik av Juha Pisto och Concrete Ecstacy II av Lauri Porra, en modern variant av Gershwins An American in Paris där storstädernas puls och hets målades upp i toner. Alla de här nya originalkompositionerna var tilltalande, lätta att ta till sig och innehöll en mix av nyare och äldre tonspråk, trevliga att lyssna till.
Och så till sånglåtarna, inte mindre än åtta stycken: Valoa ikkunassa (Ljus i fönstret), en eurovisionslåt från 1960-talet av Eino Hurme och Sauvo Puhtila, Stormskärs Maja, en finländsk motsvarighet till Kristina från Duvemåla, med Lasse Mårtensson och Benedict Zilliacus som upphovsmän, Du måste finnas ur Kristina från Duvemåla av Benny Andersson och Björn Ulvaeus, Ahma (Järven) av Maria Kalaniemi, Strömsviksvisa av Marzi Nyman, Sininen uni (Den blå drömmen) av Tapio Rautavaara och P. Mustapää (psedonym för Martti Haavio), Höstvisa av Erna Tauro och Tove Jansson och Milonga de la Anunciacion (Yo Soy Maria) av Astor Piazolla och Horacio Ferrer. Alla Maria Ylipääs sångnummer var en fröjd att lyssna till rent musikaliskt och uppleva sceniskt utförandemässigt i de läckra arrangemangen med flera fina små solostick, inte minst av flöjtisten Jarmo Rouvinen.
Helsingfors polismusikkår är en 75 år gammal, professionell musikkår som består av 43 musiker. Musikkåren representerar polisen musikaliskt vid olika evenemang inom och utomlands, ger ofta skolkonserter, framträder även i smågrupper, och är genremässigt ytterst mångsidig. Sami Ruusuvuori är överkapellmästare vid musikkåren. Han har tidigare varit kapellmästare för Gardets musikkår och chefskapellmästare för Försvarsmaktens värnpliktsmusikkår och har många civila erfarenheter och musikmeriter i sin meritlista. Det lät fantastiskt bra om musikkåren ska tilläggas.
Stockholmspolisens musikkår med sina 35 musiker har sedan länge ansetts vara en välspelande blåsorkester. Den dirigeras sedan 2003 av Anders Söderqvist, trumpetare, brasspedagog, kulturskollärare och mycket flitig arrangör. Tidigare bestod musikkåren i huvudsak av polisanställda, men numera är musikanterna en blandning av pensionerade yrkesmusiker, anställda och f.d. anställda inom polisen och rättsväsendet och andra rutinerade ideellt spelande musiker.
I publiken i den fullsatta Kungasalen fanns Finlands och Sveriges rikspolischefer, svenska länspolischefer och andra höga polisbefäl.