Under föregående vecka, 25-27 juli 2024, genomfördes Eksjö International Tattoo. Det var det 13 i ordningen. Arrangemanget kunde genomföras med stöd av såväl offentliga som privata aktörer, där Göta ingenjörregemente Ing 2 och Eksjö kommun har varit två viktiga samarbetspartners. Bakom organisationen fanns ett stort antal ideella funktionärer.
Utöver föreställningar har det genomförts parader och konserter i Eksjö, Nässjö, Vetlanda, Aneby, Jönköping, Sävsjö, Tranås och Mariannelund med de medverkande musikkårerna och drilltrupperna från Sverige, Tyskland, Belgien, Danmark, Finland, Japan och Storbritannien.
Ett annat inslag under veckan var ”after-tattoo” som genomfördes av deltagande musiker efter föreställningarna på olika lokaler runt om i Eksjö. Det uppskattades av såväl deltagare, tattoobesökare och andra som vid tillfället var på plats. Det var ett effektivt sätt att skapa en närmare relation mellan deltagande musiker och publik.
Militärmusiksamfundet hade utsända på plats som bevakade arrangemanget under veckan. Intervjuer, bilder och videor finns att ta del av på Instagram och Facebook. Det skedde även medaljeringar. Mer om det i en kommande artikel.
Ciceron under föreställningarna var Sofie Carme. Föreställningen började med att Hemvärnets musikkår Eksjö, fanfartrumpetare ur Finska Flottans musikkår och Belgiska Marinens musikkår spelade Eksjöfanfar av A. Holmlund. Därefter marscherade fanvakt från SWEDEC och Göta ingenjörregemente Ing 2 till tonerna av Göta ingenjörregementes marsch av C.A. Lundvall.
Föreställningen gick raskt över till Belgiska Marinens musikkår, som i sin profession riktat in sig mer åt jazzgenren. I sitt framförande spelade de musikstycken som Imagine av J. Lennon och Man in the Mirror av M. Jackson, allt i jazzklingande arrangemang med ljudeffekter, inklusive helikopterljud och budskap om fred. En rytmisk grupp fanns på en mindre scen på arenan och synkades ihop med resten av musikkåren genom tekniska hjälpmedel. Musikkåren tackade för sig genom utgångsmarsch till tonerna av Anchors Away av C. Zimmerman.
Från Danmark kom Helsingør Pigegarde, en grupp flickor i åldrarna 9-21 år som får en fin utbildning och fostran i musikkåren. Deras framförande bestod av figurativ marsch, drill med tamburmajorstaven och en massa glädje till musikstycken som Danske Livregiments Jubilæumsmarch av V. Hansen och Svensk Flygarmarsch av H. Damberg.
Svenska Marinens musikkår framförde ett klassiskt tattooprogram som bland annat bestod av musikstyckena Vår flotta av I. Widner, Underwater Adventures av J. Nydesjö och Vår marin av F. Gustafsson. Musikkåren ackompanjerade även årets gästsolist Niklas Asknergård som sjöng Sailing av G. Sutherland i ett arrangemang av N. Rydh. Musikkåren marscherade ut till Reginamarsch av E. Urbach.
De mest långväga gästerna, som var inbjudna av försvarsministern, var Japanska arméns centralmusikkår – en musikkår som fick publiken att jubla. Kommentarer som ”Blåsorkester i världsklass har fått en ny ribba” och ”Jag har aldrig hört ett så homogent ensemblespel någonsin tidigare” kunde höras i publiken. Framträdandet bestod bland annat av inslag från japansk kultur med dess instrument, visuella och koreografiska publikfriande delar och sångnummer. Musikstyckena som framfördes var bland annat Defile de L’Armee Japonaise av C. Leroux, Sakura Sakura, Dancing Queen av B. Andersson och B. Ulvaeus och March Kimigayo av K. Yoshimoto. Bland gästerna i publiken syntes Japans ambassadör och försvarsattaché.
Från Tyskland kom en drilltrupp ur Wachbataillon Berlin som gjorde ett program med exercis, gevärsexercis och publikfriande inslag.
Hemvärnets musikkår Eksjö tillsammans med gästsolisten Niklas Asknergård framförde Smålandssången av I. Widéen i ett arrangemang av E. Berndalen.
The Massed Band of Caberfeidh Pipes and Drums tillsammans med White Rose Highland Dance Company entrade arenan. De framförde ett traditionellt program som ackompanjerades av dans. Musikstycken som framfördes var bland annat Rainbow Country, Bluebells of Scotland och Stop Your Tickling Jock.
Innan finalen entrades arenan av Finska Flottans musikkår. Med sig hade de nio stycken värnpliktiga musiksoldater som utgjorde en rytmisk sektion placerade på en scen på arenan. Musikkåren framförde ett publikfriande program som innehöll bland annat sånginsatser av musikerna, solon på skrivmaskin och dans. Musikstyckena som framfördes var bland annat Non Shall Live av K. Wahl och A. Niska, Missä Muruseni On av J. Vartiainen och T. Brunila, Vesikko av M. Giacchino och In the Navy av J. Morall.
Alla deltagande musikkårer marscherade in och slöt upp i den stora finalen till tonerna av Kaiser Friedrich-March av C. Friedmann, under ledning av tattoots musikaliske ledare, major Robin Wahl. Därefter spelades 79th Farewell to Gibraltar av J. Macdonald. Årets gästsolist Niklas Asknergård sjöng sedan Anthem av B. Andersson och B. Ulvaeus. ”Bred dina vida vingar” spelades och den välkända taptosignalen framfördes av jägarhornisten Catharina Arrhenius ur Hemvärnets musikkår Eksjö, ståendes uppe i kyrktornet. Konferencieren Sofie Karme kommenderade sedan ”Giv akt – skyldra gevär” på motsvarande tyska till drilltruppen ur Wachbataillon Berlin, så att nationalsången kunde spelas och sjungas av publiken. De deltagande nationernas flaggor halades sedan till signalen Tapto. Det hela avslutades med en utgångsmarsch till tonerna av SWEDEC av S. Samuelsson.