Flygvapenchefens konsert i Konserthuset i Stockholm den 27 september – Vänner & Allierade

Img 2873

Flygvapnets musikkår, tillika Göteborg Wind Orchestra, gästade Konserthuset i Stockholm fredagen den 27 september och konserterade på uppdrag av chefen för Flygvapnet, generalmajor Jonas Wikman. Konserten hade rubriken Vänner & Allierade, vilket ska ses i ett perspektiv av nyvunnet NATO-medlemskap. Den röda tråden i konsertprogrammet var dock flyg, luftrum, rymden, TV-serier och TV-spel.

Flygvapnets musikkår, för dagen med 29 musiker och mycket välspelande, dirigerades av en kär personlighet och numera gäst i militärmusiksammanhang, Andreas Hanson. Andreas ledde inte bara musikkåren superskickligt, han är också en suverän presentatör av musik. En bättre marknadsföring av musiken i konsertprogrammet går inte att få! Fältartisterna Sara Nordenberg och Stefan Nykvist medverkade som sångare, och gjorde fina insatser, både var för sig och tillsammans.

Img 2883

Det var en brokig och publikfriande mix av musik vi fick lyssna till: originalmusik för blåsorkester, såsom Flight (komp och arr: David Glänneskog), Missing man (komp och arr Jerker Johansson), blandades med Mars ur ”Planeterna” av Gustav Holst, sånglåtar ur The American Songbook som Fly me to the Moon, Come fly with me, Over the rainbow och den något senare populärlåten från 1960-talet Up, up and away, och musik från TV-serier och TV-spel som Air Force One (Jerry Goldstein), Sogno di Volare/The Dream of Flight (Christopher Tin), Flight to Neverland (John Williams), Hymn to the fallen (John Williams), Skyfall (Adele Adkins/Paul Epworth), Superman (John Williams) och Uptown funk/Airforce Funk (Mark Ronson). I den sistnämnda låten blev det klubbstämning med danssteg och handklappning i bänkraderna. Över huvud taget var publikens gensvar stort och övertygande. Mina favoriter i programmet var Hymn to the fallen och Missing man.

Img 2889

I en parad med fanförare från Flygvapnets förband, skolor och Flygstaben före paus, fick vi lyssna till korta avsnitt av följande marscher: The Solitaire (Skaraborgs flygflottilj, F 7) av Sverker Hållander, Svensk högvakt (Upplands flygflottilj, F 16) av Per Berg, Blekinge flygflottiljs marsch (F 17) av Åke Dohlin, Stratos (Norrbottens flygflottilj, F 21) av Per-Gunnar Råberg, Adlerflug (Helikopterflottiljen) av Hermann Ludwig Blankenburg, The High School Cadets (Luftstridsskolan) av John Philip Sousa och Vingar av frihet (Flygstaben) av Jerker Johansson.

Ingen konsert utan extranummer! Vi fick lyssna till Svensk flygarmarsch av Helge Damberg, en ukrainsk(?) oannonserad hymn och sjunga med i Du gamla, du fria.