Det är 150 år sedan krigshistoriska avdelningen blev en av sju avdelningar i den nya generalstaben under ledning av Hugo Raab (1831–1881).
Försvarshögskolans militärhistoriska avdelning kan ses som arvtagare till generalstabens krigshistoriska avdelning och högtidlighöll 150-årsfirandet i Sverigesalen på Försvarshögskolan, torsdagen den 7 september, med en jubileumskonsert för inbjudna gäster. Bland gästerna kunde ses tidigare chefer för avdelningen och som hedersgäst arméchefen, general Jonny Lindfors. Även en och annan allmänt musikaliskt intresserad hade anmält sig och lyckats få en plats i salongen, efter noggrann legitimationskontroll.
För musiken stod en oktett ur Arméns musikkår som med ett intressant program musikaliskt guidade publiken genom historien. Mellan låtarna pratade professor Gunnar Åselius målande, men föredömligt kortfattat, om de olika skedena inom krigshistorien, från första världskriget via det andra och slutligen det kalla kriget.
Musiken som spelades var relativt nyskrivna arrangemang för denna sättning bestående av flöjt, två klarinetter, två trumpeter/flygelhorn, valthorn, två tromboner, bastuba och två slagverkare.
Efter inledningsmusiken spelades under konserten:
- Generalfälttygmästaren (FHS marsch), av Harry Sernklev
- General Björlin (MHA marsch), av Gustaf Björlin
- Scotland The Brave (nuvarande chefen har sina rötter i Skottland), arr. Andreas Holmlund
- Potpurri av Walzing Matilda, Over There och It´s a Long Way to Tipperary, arr. Jerker Johansson
- Min Soldat av Nils Perne, arr. Niclas Rydh
- In The Mood av Glenn Miller, arr. Andreas Holmlund
- For Your Eyes Only av Bill Conti, arr. Martin Schaub
- Basker Blå av Barry Sadler, arr. Andreas Kjäll
- Horgalåten, arr. Mats Hålling
Genomgående var det mycket fyndigt skrivna arrangemang på alla låtarna och för mig som gammal blåsmusiker var det en fröjd att få lyssna till denna fina ensemble. Det var med förnyad kraft jag tågade hem efter ännu en musikalisk upplevelse. Nu förstår man varför man blir så glad av att ägna sig åt blåsmusik.