Hemvärnets musikkår Guldsmedshyttan högvaktsspelade den 19–20 oktober

Img 2934

MMS har haft ambitionen att följa så många som möjligt av hemvärnsmusikkårerna under årets högvaktssäsong, och i en liten webbartikel dokumentera musikkårernas medverkan. Det har vi gjort för att visa på vilka högkvalitativa insatser Hemvärnets musikkårer gör, för att berätta vilken musik som spelas och helt enkelt för att musikkårernas medverkan är värd att dokumentera och sprida information om till våra medlemmar och andra intresserade. Artiklarna och bilderna tenderar att bli tämligen lika till innehåll och motiv, och den initierade läsaren och betraktaren kommer att upptäcka likheter, men även små olikheter. Ni hittar alla artiklar från säsongen 2024 samlade här.

Som sista hemvärnsmusikkår för säsongen 2024 högvaktsspelade Hemvärnets musikkår Guldsmedshyttan i helgen 19–20 oktober. Musikkåren har sin hemvist i Guldsmedshyttan i Lindesbergs kommun i Örebro län och i landskapet Västmanland. Den blev godkänd hemvärnsmusikkår 1983 och har även en civil identitet som Guldsmedshyttans musikkår.

Img 2927

Lördagen den 19 oktober var en vacker höstdag med solsken, ett behagligt väder för musikkåren att spela i. Uppdraget i helgen var att föra pågående vaktstyrka ur FörsvarsmedicinCentrum i Göteborg till slottet för att avlösa avgående vaktstyrka ur samma förband till musikackompanjemang. Tommy Lundholm ledde rutinerat och skickligt sina 29 musikanter med hemvärnstrumslagarstaven i god exercis i vaktparaden och under avlösningen och med dirigentpinne i konsertstyckena.

FörsvarsmedicinCentrums marsch är Donaugruss av Johann Nepomuk Král. Marschen har tidigare använts av både Värmlands regemente och Blekinge bataljon. Konserten inleddes med marschen Friskt mod, I gossar blå av Ellen Sandels. Titeln kommer från Esaias Tegnérs dikt Karl XII. En polska och en visa med ett kort, vackert spelat trumpetsolo ur Lagmansboda-svit av Owe Green spelades därefter, följd av huvudtemat ur den amerikanska TV-serien i rymdmiljö, The Mandalorian, vars musik är skriven av Ludwig Göransson. Kenneth J Alfords marsch The Standard of St George avslutade konserten.

Img 2932

Under utmarschen från borggården spelades trion ur F.d. Livregementets grenadjärkårs marsch av Friedrich Löhrcke, och vid obelisken fick vi många lyssnare höra På post för Sverige av Sam Rydberg och Kungliga Livregementets grenadjärers marsch av Carl Eilhardt.

I vår medlemstidskrift Marschnytt nr 185 finns en sammanfattande artikel om årets vaktparader och högvaktsspel, dock skriven innan hela säsongens var slut.