”Journeys” to Edinburgh and beyond – the Military Tattoo 2024

20240820 102809 Resized

Från vår medlem Per Egon Andersson har vi fått en ögonvittnesskildring från årets tattoo i Edinburgh.

Förväntningarna var högt ställda då vi tillsammans med flera tusen andra tattoosugna turister vandrade upp mot The Edinburgh Castle i den svala augustikvällen medan mörkret sänkte sig.

Väl på plats på de branta läktarna (inget som skymmer) väntade vi på att ta del av en spektakulär föreställning med 800 olika artister, musiker, dansare från många länder.

När klockan på slottet räknat ner till 00 var tiden exakt 21.30 och föreställningen med temat ”Journeys” började med en öppningsfanfar av The Massed Bands of His Majesty’s Royal Marines.

The Massed Bands Of His Majesty's Royal Marines

Ingenting är väl så förknippat med Skottland som säckpipor, jo kanske whisky… Nu fick vi en formidabel uppvisning av säckpipemusik och marscherande av tio olika band från Irland, Skottland, USA, Kanada, Australien och inte att förglömma Pipes and Drums of the Royal Ghurka Rifles från Nepal. Precisionen i spel och marsch fanns det absolut inget att anmärka på.

Massed Pipes And Drums

USA-inslaget bestod av flera musikkårer och en drilltropp.

The Citadel Regimental Band and Pipes från South Carolina, är ett av få militära band i USA som har en full uppsättning av pipare. Deras framträdande är tradition blandad med amerikansk ”showmanship” eller som programmet beskriver det, ”a fresh take on military music”.

United States Navy Cermonial Guard, en drilltropp som är traditionsbärare sedan 1931 och i år framträdde på Edinburgh Tattoo för första gången. Här håller man andan under tystnad och hoppas att allt ska gå bra när soldaterna utför sin våghalsiga exercis med de gamla gevären. Allt gick bra!

United States Sea Service Band satte segel för första gången mot Edinburgh. Bandet bestod av musiker från ett flertal marinkårer spridda över världen. Med två drivna sångare blev det en livlig föreställning.

Inslaget från Indien var färgsprakande i bästa Bollywoodstil.

Teamwork Arts India

Från Schweiz, ett land känt för sin tillverkning av klockor, kommer MajeSticks, en trumkår skapad 2011 av åtta trumslagare. Nu har kåren 30 trumslagare och underhåller med ur-perfekt tidsprecision blandad med humor.

Majesticks Drum Corps

Mer skotsk atmosfär blev det när The Tattoo Dancers kom in på scenen, en fin upplevelse av skotsk folkdans i formationer som påminner om figurativa marschprogram. De gjorde också ett klädbyte under dans. Man undrar hur det går till!

Highland Rave är en uppvisning med en blandning av gammalt och nytt, både musik och instrument. Det kan vara en traditionell säckpipa tillsammans med elgitarrer eller en militärkår som förstärker ett Hip hop-beat. Det är också ett sätt att locka ny publik.

Raka motsatsen till Highland Rave var The Massed Bands of his Majesty’s Royal Marines, när det gäller raka led och musik utan förstärkare. Perfekt var ordet!

Som vanligt avslutades Tattooet med alla deltagare samlade på det sluttande planet! Ja faktiskt, så är hela planen sluttande vilket gör prestationerna än mer imponerande.

Program Et 2024

Det var en fantastisk kväll som gav många fina minnen. Blev förväntningarna uppfyllda? Ja, med råge!

Entusiasmen på sluttampen var lite blandad med lättnad att man snart kunde få något värmande innanför västen. Ett råd till framtida besökare, ta med mer kläder än du tror du behöver. Slottet ligger högt och har inget skydd för vind.