Marinens Musikkårs program hösten 2024

Mmk Sofia Svensson Forsvarsmakten

På Marinens Musikkårs webbplats https://marinensmusikkar.se kan man läsa om musikkårens program för hösten. Är man medlem i föreningen Marinens Musikkårs Vänner får man dessutom ett tryckt program som berättar om alla framträdanden från den 25 juli till den 15 december hemskickat i brevlådan.

Spelåret 2024/2025 rivstartade för MMK med medverkan i Eksjö International Tattoo-föreställningarna och framträdanden i anslutning till dem den 25–27 juli. Därefter följde vaktparader i Stockholm den 30–31 juli och 5–7 augusti, konsert i Regementsparken i Gävle med David Lundblad som dirigent den 8 augusti och Grevagårdskonsert i Karlskrona, dirigerad av Andreas Hanson den 22 augusti. Konserten Hands Across the Sea med sopranen och hovsångerskan Elin Rombo som solist och musikkårens chefsdirigent och konstnärlige ledare Alexander Hanson på pulten gavs i Vasaskjul, Lindholmen i Karlskrona den 30 augusti och ges vid Garnisonschefens konsert i Göteborgs konserthus den 7 september och som jubileumskonsert för Hässleholms konsertförening 80 år den 8 september. Den 23 augusti genomförde MMK också en musikmarsch i hemstaden och medverkade vid Försvarsmaktens flygdag på F 17 i Ronneby den 24 augusti.

Den 10–11 oktober möter MMK pianisten Per Tengstrand i två konserter, i Karlskrona och Växjö, med musik av Frédéric Chopin och Franz Liszt. Alexander Hanson dirigerar. Senare samma månad gästdirigerar Jerker Johansson MMK i en konsert med musik av Erland von Koch och Wilhelm Peterson-Berger. Den ges i Karlskrona. Övriga framträdanden i oktober är En dag för blåsmusik i Karlshamn den 5 oktober och vaktparad i Stockholm den 16 oktober.

Puccinifantasier är titeln på november månads offentliga konsert i Karlskrona med Alexander Hanson den 13 november. 2023 spelade musikkåren in fyra fantasier av Giacomo Puccini ur operorna La Bohème, Tosca, Madame Butterfly och Turandot och skivan släpps vid den här konserten.

I december är det dags för Adventskonsert i Amiralitetskyrkan i Karlskrona tillsammans med lokala körer och under Alexander Hansons ledning. Julkonserter för Eksjö och Halmstads garnisoner ges den 4 och 9 december och Vänföreningens julkonsert med Linus Nord som sångsolist ges i Konserthusteatern i Karlskrona den 15 december. Dirigent vid de sista två konserterna på året är ännu inte fastställd.

I MMK:s höstprogram finns även en hel del matnyttig information om MMK, Försvarsmusiken, Marinen och vänföreningen.