Tionde blåsmusikfestivalen i Linköping den 20–22 september

Bild 1

En förutsättning för militärmusik är att det finns en bred bas av blåsmusik. På de årliga blåsmusikfestivalerna i Linköping i september brukar man få höra, se och konstatera att den basen finns i vårt land. Föreningen Svensk Blåsmusik, där Militärmusiksamfundet är medlem, arrangerar den 20–22/9 den 10:e blåsmusikfestivalen i Linköping.

Festivalen startar på fredagen den 20/9 på eftermiddagen med Minifestival för de yngsta musikanterna på stadens gator och torg. På kvällen bjuder Östgötamusikens blåsorkester på invigningskonsert med programmet Från Beethoven till Reznik med dirigenten Roman Reznik och fagottsolisten Guilhaume Santana. Konserten ges i Crusellhallen, Linköpings Konsert & Kongress. Kvällen fortsätter med Ensemble–serenader, blåsmusik för trior, kvartetter och kvintetter på Frimurarhotellet.

Lördagen den 21/9 på förmiddagen anordnas blåsorkestertävlingar i Crusellhallen. I dess foajé finns instrument- och notutställningar. På för- och eftermiddagen konserteras det på många platser i Linköping, och en parad med alla marscherande orkestrar går genom staden. På Sagateatern ger Musikhögskolan Ingesunds Blåsorkester en Eftermiddagskonsert, och på eftermiddagen konserterar även några storband på Frimurarhotellet i Storbandsscen. Galakonsert Sons of the Midnight Sun är rubriken på lördagskvällens konsert i Crusellhallen med Helsingfors Polismusikkår, dirigerad av Sami Rusuuvuori och med Eeva Oksala som violinsolist.Därefter blir det Deltagarfest för musikanter och funktionärer.

Den tredje dagen, söndagen den 22/9, startar med Nordiskt tonsättarmöte. Intresserade deltagare och Musikhögskolan Ingesunds Blåsorkester med Berit Palmquist som dirigent möter årets festivaltonsättare, dansken Atli K Pedersen. Samtidigt kommer det att hållas workshops och Sit in med Östgöta Blåsarsymfoniker och Musikhögskolan Ingesund för festivalens deltagande musikanter. Festivalen avslutas på borggården på Linköpings slott med flera av festivalens deltagande orkestrar. De marscherar genom staden till slottet och konserterar alla tillsammans.

Inte mindre än 36 blåsorkestrar medverkar i festivalen. Endast en av dem, Hemvärnets musikkår Östergötland, är en militär musikkår, men som jag nämnde i inledningen, är en stor och bred blåsorkesterverksamhet en förutsättning för att vi ska få lyssna till militärmusik nu och framöver.

Besök gärna festivalen! Mer information finns på https://svenskblasmusik.se