Vilket fint initiativ av Kungliga Musikhögskolan i Stockholm att bjuda på svensk blåsmusik från första hälften av 1900-talet spelad av musikstudenter och nyligen utexaminerade musiker! Detta skedde på skärtorsdagskvällen i Kungasalen på KMH.
Orkestern hade en besättning med stora likheter med den i den gamla militärmusikorganisationen. De 22 medverkande musikerna spelade flöjt (1), klarinett (4), esskornett (1), B-kornett (2), trumpet (2), valthorn (3), trombon (2), tenorbasun(2), eufonium (1), tuba (2) och slagverk (2).
Programmet innehöll sex originalkompositioner för blåsorkester och tre transkriptioner (Serenad, Östgötaslätt och Skånsk rapsodi). Alla stycken spelades inte bara skickligt, utan på ett enkelt och övertygande sätt av KMH Blåsarsymfoniker, som orkestern kallade sig. En reflektion som jag gjorde för mig själv under konserten var vilka fina marscher Gösta Korsgren skrev!
Orkestern dirigerades omväxlande och skickligt av dirigentstudenterna(?) Erik Westin och Jonathan Jennesjö, som båda även spelade esskornett. Dirigenterna kommenterade också musiken alldeles lagom mycket och trevligt.
Programmet som spelades var:
Vårjubel, marsch | Gösta Korsgren |
Serenad | Lars-Erik Larsson |
Liten marsch | Lars-Erik Larsson |
Östgötaslätt | Edvin Kallstenius |
Klar sikt, marsch | Natanael Berg |
Överste Lilliehöök, marsch | Albert Löfgren |
Skånsk rapsodi | John Fernström |
Viljan, marsch | Jonathan Jennesjö |
Extranummer: | |
Viktoriamarsch | Gösta Korsgren |
Den här konserten var en fin inledning på påskhelgen!
Hans Nordmark