Sverofs jubileumskonsert den 16 mars

Img 2328

Sveriges Reservofficerarare, Sverof, firade sitt 100-årsjubileum lördagen den 16 mars med ett antal föredrag under dagen och en konsert på kvällen. Hela evenemanget gick av stapeln i det gamla tegelröda ridhuset på Kungliga musikhögskolans område, huset som under en period var KMH:s bibliotek, och nu är repetitionslokal för Livgardets dragonmusikkår, LDK. Det var också LDK som svarade för konserten tillsammans med sin musikdirektör Joakim Unander. Konsertbiljetterna tog tidigt slut, men som f.d. reservofficer i trängtrupperna och Sverofmedlem var det roligt att kunna följa både föredrag och konsert strömmade i realtid på Youtube.

Img 2316

Konserten inleddes med att arméchefen Jonny Lindfors gjorde entré till två generalsapeller. Arméchefen hälsade välkommen, och menade att han för dagen inte bara var ”vanlig” general, utan även jubileumsgeneral. Jonny Lindfors passade på att tacka jubileumsförvaltaren Sven Lundberg, tidigare ordförande i MMS, för ovärderligt arbete och goda jubileumsförberedelser. Så tog Marcus Molander, reservofficer, och den ene av konsertens två presentatörer över och introducerade Kavallerimarsch av Sam Rydberg, skriven 1922. Marschen innehåller signaler på fanfartrumpeter.

Det var i huvudsakligen marscher LDK bjöd på den här gången. Efter kavallerimarschen följde Sverige på vakt av Viktor Widqvist. Marschen har en oroväckande och träffande aktuell titel. Konsertens andra presentatör var LDK:s regementstrumslagare, Eugen Qvarnström, som berättade om Bernhard Crusell, finländaren som utvandrade till Sverige i slutet av 1700-talet, och blev hovkapellist och musikdirektör vid första och andra livgrenadjärregementet i Linköping. Crusellstycket som spelades var Bön ur ”Den lilla slavinnan”. Slavinnan förekommer i sagan Tusen och en natt. Eugen Qvarnström berättade också att LDK är vår enda mässingsmusikkår, men att det tidigare fanns så många som ett 30-tal i landet. Han nämnde även att Joakim Unander var Crusellstipendiat år 2001 och att LDK spelar på så gott som enbart svensktillverkade instrument.

Img 2318

Så fick vi vara med om uruppförandet av Fredrik Gustafssons marsch Reservofficeren, ett beställningsverk av Sverof med anledning av 100-åtsjubileet. Tonsättaren dirigerade själv musikkåren. Mer om jubileumsmarschen går att läsa i John Sigurdssons artikel på MMS-webben (www.militarmusik.se) den 10/3. Marschen är traditionell till formen, har ett modernt tonspråk och är mycket trevlig att lyssna till!

Efter paus fortsatte programmet med Kungliga Södermanlands regementes marsch av Lundvall/Amato. Eugen Qvarnström berättade om osäkerheten kring marschens upphovsman, och att arméchefen Åke Sagrén på sin tid i generalorder fastställde att Carl-Axel Lundvall skrivit Sörmlandsmarschen, oavsett hur det egentligen var med den saken!

Img 2326

Åke Dohlin var mycket produktiv som marschkompositör. Hans marsch Militärparad från 1944 var nästa stycke på programmet. Här kunde man tydligt märka skillnaden i stil och tonspråk med Sörmlandsmarschen. LDK:s tenorbasunist Jens Dohlin är tredje generationens militärmusiker.

Därefter spelades titelmusiken från Steven Spielbergs film Band of Brothers om några soldater under andra världskriget, ett balladliknande, vackert stycke.

Inget jubileumsfirande utan medaljeringar! Sverofs ordförande Magnus Konradsson belönade förbundets revisor Margareta Kleberg och musikförvaltare Anders Alhbin vid Försvarsmusikens stab med utmärkelser.

Konserten fortsatte med tre ytterligare marscher, Mälardrottningen av Viktor Widqvist, Mot ljusare tider av Gustaf Sundell och en bissering av Reservofficeren av Fredrik Gustafsson. Eugen Qvarnström berättade anekdoten om när Gustaf Sundell, som musikdirektör vid Jämtlands fältjägarregemente, sålde musikkårens klarinetter svart i Östersund och fick sparken från fältjägarna. Mot ljusare tider är inte bara en marschtitel, utan även en mycket önskvärd och efterlängtansfylld förhoppning!

LDK spelade underbart fint, som de alltid gör under Joakim Unanders ledning! Och det låter så mättat, mäktigt och kraftfullt när marscher spelas med mässingsmusikkår!