Årets i särklass största svenska militärmusikevenemang närmar sig

Bild 28

Eksjö international Tattoo, EIT, som genomförs med fyra föreställningar den 25–27, juli är årets i särklass största svenska militärmusikevenemang.

”Internationella toner med militära förtecken”. Så beskriver tattooledningen evenemanget rent musikaliskt. Tattooarenan, som rymmer 2 000 personer, utgörs av Stora torget i Eksjö, som inramas och pryds av kyrkan, stadshotellet, vackra, flerhundraåriga gamla hus och den stolta ryttarstatyn. Tattoobesökarna, som är i alla åldrar, kommer från många olika landsändar. Många av dem kommer med bussresearrangörer, som sätter ihop ett trevligt resepaket, där en av tattooföreställningarna är höjdpunkten.

Föreningen Eksjö international Tattoo genomför evenemanget på uppdrag av Eksjö kommun och i samarbete med Försvarsmakten, Eksjö garnison och Svenska kyrkan. 2017 blev EIT medlem av IATO, den internationella organisationen för samarbete mellan tattoo- organisatörer, t.ex. i Edinburgh, Rotterdam och Halifax. EIT anordnades för första gången 1989, och är därigenom det äldsta fortfarande aktiva tattooet i landet. Under åren har EIT besökts av medverkande från Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Ukraina, Tjeckien, Tasmanien, Armenien, Belarus, Polen, Turkiet, USA, Mexico, Kanada, Skottland, Österrike, Tyskland, Nederländerna.

Årets mest exotiska internationella medverkande är den professionella Japanska arméns centralmusikkår. Andra professionella orkestrar är Finska flottans musikkår och Kungliga Belgiska Marinens musikkår. Övriga internationella grupper är Helsingør Pigegarde, The Massed Band of the Caberfeidh Pipes and Drums tillsammans med White Rose Highland Dance Company. Det svenska professionella deltagandet utgörs av Marinens Musikkår. Naturligtvis medverkar även Hemvärnets musikkår Eksjö. En tysk professionell tropp med yrkesofficerare och -soldater ur Wachbataillon med yrkesofficerare och -soldater gör en uppvisning i vapenexercis. Sång- och musikalartisten Niklas Asknergård, känd från många av de stora musikalscenerna i Sverige och utomlands och från melodifestivalen, kommer att sjunga. Programvärd är Sofie Carme, till vardags programledare på P4 Jönköping.

Jag besökte EIT 2022, och upplevde att det var ett toppenarrangemang på alla tänkbara sätt. Listan av medverkande år borgar för ännu ett evenemang av högsta klass! Förutom tattooföreställningarna rekommenderar jag de många andra konserter och framträdanden som bjuds på under tattoodagarna från andra scener i Eksjö och i närliggande orter.

Mer information om EIT finns att läsa på https://eksjotattoo.se