Blåsmusik i novembertid med Sörmlands musikkår

Fullsizerender

Det är en kylig novemberkväll i Nyköping. Utanför den gamla Allhelgonakyrkan är marschaller tända. Folk strömmar till från alla håll. Enligt tradition är det blåsmusik i novembertid. När Sörmlands musikkår bjuder in blir det snart fullsatt. Sedan 2011 är den en civil, symfonisk blåsorkester, även om den ibland framträder som Flygvapenfrivilligas musikkår. Vid ingången till kyrkan får vi kvällens program tillsammans med en presentation av kåren, dess medlemmar och verksamheten.

Till kvällens konsert har man tänt de vackra ljuslampetterna längs kyrkans sidor. Efter klockringning presenterar Jan Nilsson kvällens första stycke och dirigenten Alf Hjertzell tar sin plats. Taktpinnen höjs och vi får lite engelsk julkänsla i Ralph Vaughan Williams Folk Song Suite från 1923.

Vår presentatör guidar oss vidare till Air Poétique for Horn and Band av pseudonymen Ted Huggens. Nu får vi höra kvällens solist, kårens hornist Johan Johansson.

I år har sångaren och kompositören Carl-Anton Axelsson fyllt 90 år. Musikkåren firar honom genom att spela Överbyvals.

Programmet bjuder på omväxling och variation. 1885 är Richard Strauss 21 år, berättar vår presentatör. Då komponerar han Allerseelen som är nästa stycke.

Efter en klassiker följer pop, rock och funk med amerikanen Jay  Chattaways musikaliska utflykt Odyssey. Kyrkan vibrerar av rytmer.

I nästa stycke ska musikkåren spela sångbart, säger presentatören. Peter Tschaikowskis Andante Cantabile är ursprungligen skriven för stråkkvartett.

Som avslutning bjuder musikkåren på ett musikalnummer, A Chorus Line
Spectacular
 av Marwin Hamlisch.

Med en sådan medryckande avslutning måste det bli ett extranummer efter att dirigent, solist och presentatör fått sina blommor. Musikkåren klämmer i med Benny Anderssons och Björn Ulvaeus Super Trouper. En fullsatt kyrka tackar med varma applåder.