Engelholm Marching Band WAMSB 2023, Buckhannon West Virginia USA

Wamsb 1

Engelholm Marching Band har från den 17 juli till den 25 juli 2023 deltagit i World Association of Marching Show Bands (WAMSB) i Buckhannon West Virgina USA. Orkestern återvänder hem till Sverige med 1 guldmedalj i Concert Band och 1 bronsmedalj i Drum Line Battle.

Engelholm Marching Band, parad under öppningsceremonin

Resan till världsmästerskapet började med flyg- och bussresa till en liten ort vid namn Buckhannon i West Virginia USA. Staden, som har drygt 5000 invånare, är knappt en femte del så stor som Ängelholm där orkestern har sitt ursprung. Tävlingen hölls på West Virginian Wesleyan College som ligger mitt i Buckhannon. Länder som representerades i tävlingen var bland annat Canada, USA, Polen, Tyskland, Taiwan, Schweiz, Irland, Ghana, Hong Kong, Honduras och El Salvador. Totalt var det omkring 30 länder som deltog vid evenemanget.

WAMSB 2023 logotyp

World Association of Marching Show Bands (WAMSB) är en internationell förening som är dedikerad till att främja global kommunikation och interaktion mellan orkestrar. Föreningen strävar efter att uppmuntra aktivt deltagande i marching bands, stärka rörelsen internationellt och stimulera iscensättningen av orkesterevenemang i världsklass. Det första världsmästerskapet inom Marching Show Bands hölls i Canada 1996. Sen dess har länder som Japan, Australien, Tyskland, Brasilien, Italien, Storbritannien, USA och Taiwan varit värdnationer för tävlingarna varje år.

Engelholm Marching Band har länge drömt om en resa till USA. När orkestern fick frågan om att delta i WAMSB 2023 och representera Sverige i världsmästerskapet kändes det som en utmärkt möjlighet att fullfölja sin dröm. Enligt orkesterns dirigent och musikaliska ledare Magnus Fransson och Albin Norrving har upplevelsen av WAMSB varit över förväntan. Engelholm Marching Bands unika stil med svensk militärexercis i kombination med amerikanskt high school band gick verkligen hem hos amerikanarna. Orkestern tog sig dessutom till final och placerade sig top 9 i golden league med sitt figurativa program. Enligt övriga tävlande länder var det otippat av Sverige att representera och placera sig i tävlingen. Sverige hade hård konkurrens och mötte bland annat Calgary Stampede Show Band som vunnit tävlingen 6 gånger.

Trumsalut
Slagverkssektionen under Drum Line Battle

En av grenarna som orkestern tävlade i var Drum Line Battle. Samtliga slagverkssektioner i tävlingen spelar vars två stycken mot varandra i en duell för att slå ut varandra tills top 3 tävlande sektioner står kvar och spelar om guld-, silver- respektive bronsmedalj. Engelholm Marching Bands slagverkare valde att använda sig av sin mellanmarsch som intro där de kvalificerades för Drum Line Battle, därefter tävlade man med sin trumsalut som delades i två delar (två stycken). Engelholm Marching Band tog hem brons i tävlingen, Bethel Marching Band (Honduras) tog hem silver och Calgary Stampede Showband (Canada) tog hem guld.

World Champions i Concert Band

Grenen som Sverige blev världsmästare i var Concert Band. Momentet gick ut på att man som orkester håller en sittande konsert på max 14 minuter. Engelholm Marching Band valde att spela Up town funk, Swedish hit medley (med stycken från bland annat Avicii, Abba, Robyn och Björn Skivs) samt Gabriellas sång med Nelly Persson på sång. Konserten i sin helhet gav show, en känsla av Sverige samt att den berörde publiken. Vinnande koncept på guldnivå!

Figurativt program på arenan
Finalen och avslutningsceremoni med massband

Efter att Engelholm Marching Band visat upp sitt figurativa program på gräsarenan på Weslyan College gick orkestern vidare till final under lördagen den 22 juli. Finalen hölls på kvällen där de sista 10 orkestrarna tävlade i att placera sig i golden league respektive gold of honor. När orkestrarna ställde upp för en sista ceremoni slutade Sverige på en 9:e plats i tävlingen med sitt figurativa program. Guldet gick till Calgary Stampede Show band (Canada), silver till Taiwan High School Marching Band samt brons till Calgary Stetson Show Band (Canada).

Albin Norrving, musikalisk ledare, uttryckte sin stolthet över ungdomarnas fantastiska prestation. Han kunde inte föreställa sig att det skulle låta så bra jämfört med andra deltagande orkestrar – “Orkestern hade svåra förutsättningar att lösa uppgiften med ett intressant underlag, stor arena med konstgräs samt sömnbrist vid många tillfällen”, berättar Albin.

Orkestern fick mycket positiva kommentarer under vistelsen i Buckhannon. Albin berättar att publiken kommenterat Engelholm Marching Bands raka formationer och ständiga uppställning i givakt. ”Sweden, the only ones in real uniform.” Dessutom uttryckte en av domarna i tävlingen att Sverige var hans personliga favorit.

Militärmusiksamfundet ställde frågan till Magnus Fransson, dirigent, om Engelholm Marching Band kommer att medverka vid evenemanget igen? – “Jag och ledningen är mycket positiva och öppna för att delta igen. Man förstod att det skulle vara svårt att tävla med olika kulturer och placera sig men det gjorde vi ändå, guldet hjälper oss”, svarar Magnus.

Nästa år hålls tävlingen i Rastede Tyskland WAMSB 2024.

Länk till Engelholm Marching Bands deltagande i Drum Line Battle på Youtube

Länk till Engelholm Marching Bands figurativa program på Youtube