Glitter och glam i Stockholms konserthus med Livgardets dragonmusikkår

Img 2150

Föreningen Den beridna högvakten och Försvarsmusiken var arrangör för en fantastiskt fin konsert – en absolut fullträff – söndagen den 19 november i Stockholms konserthus.

Livgardets dragonmusikkår hade bjudit in operasångaren Rickard Söderberg, som solist. Fullträffen var både musikalisk och publikmässig. Rickard Söderberg bjöd på lysande sång och på sig själv. Han var jättetaggad, hans laddning, inspiration och entusiasm hördes, syntes och kändes tydligt. I publiken fanns inte enbart vi vanliga militärmusiknördar, utan solisten hade lockat många andra, operaintresserade konsertbesökare.

Dragonmusikkårens ordinarie musikdirektör och musikdirektör, Joakim Unander, var sjuk och hade ersatts i sista stund av sin kollega i Arméns musikkår, Eric Solén – en uppgift som han löste med den äran. Dragonmusikkåren, som spelade underbart fint, var förstärkt med harpisten Clara Heinemann. Eugen Qvarnström, LDK:s regementstrumslagare, fungerade som konferencier. Som sådan var även han perfekt, väl påläst, och gav oss den information vi behövde på ett spirituellt och trevligt sätt. Den beridna högvaktens generalsekreterare Carol Paraniak hälsade välkommen och introducerade konserten.

En intressant militärmusikalisk detalj i programmet var att K 1:s igenkänningssignal ingår i uvertyren till Fra Diavolo. Eugen Qvarnström mycket troliga förklaring till det var att många militärmusiker förr även var hovkapellister, och en hovkapellist fastnade för signalen i uvertyren, tyckte om den, och använde den i K 1:s marsch. Kanske var denne hovkapellist rent av Aron Ericson, tonsättaren till K 1:s marsch Dragonerna komma? Han var, förutom hovkapellist, även militärmusiker och musikdirektör vid Livgardet till häst och Livgardets dragoner. LDK hyllade den nyligen bortgångne Lasse Berghagen med att spela en av hans mest kända sånger, Stockholm i mitt hjärta.

Arrangemangen till operauvertyrerna kommer från arkiven på musikkårerna vid f.d. Göta artilleriregemente i Göteborg och Stockholmsflottan. Notarkivet från Göta artilleriregemente har skänkts till LDK av familjen Edefors i Göteborg, som haft arkivet i sin ägo. Sedan har Joakim Unander bearbetat arrangemangen och anpassat dem till LDK:s instrumentarium. Ett stort och mycket skickligt utfört arbete! På så sätt var Joakim ändå närvarande på konserten. Tre av arrangemangen var signerade Andreas Kjäll och Nils-Petter Ankarblom.

Det annonserade programmet var:

Uvertyr till Italienskan i Alger   Gioacchino Rossini
Comfort ye … Ev’ry valley shall shall be exalted ur Messias (sång) Georg Friedrich Händel
O du mein holder Abendstern ur Tannhäuser (sång)  Richard Wagner
Potpurri ur ToscaGiacomo Puccini
Nessum dorma! Ur Turandot (sång)  Giacomo Puccini
Paus
Uvertyr till Fra Diavolo Daniel Auber
Over the rainbow ur Trollkarlen från Oz (sång)  Harold Arlen/Yip Harburg
Exercises in free love/You take my breath away (sång) Freddie Mercury
Stockholm I mitt hjärta Lasse Berghagen
Dein ist mein ganzes Herz! ur Leendets land (sång) Franz Lehár

Som extranummer fick vi lyssna till Stad i ljus med sång av Rickard Söderberg och Försvarsmaktens marsch Under blågul fana.

Konserten blev till en utmärkt marknadsföring för Livgardets dragonmusikkår, Försvarsmakten och Föreningen för Den beridna högvakten!