Fredagen den 28 till söndagen den 30 juni bjöd på tre olika väder för HvMk Kristianstad som högvaktsspelade de tre dagarna.
Fredagen var en av de absolut varmaste dagarna på sommaren hittills med vätskepaus för musikkår och vaktstyrka vid obelisken, precis före inmarschen på borggården. På lördagen var temperaturen drägligare men med mycket starka vindar, och på söndagen hängde regnet i luften, eller t.o.m. småregnade det. Alla tre dygnen vaktades Stockholms slott av styrkor från Försvarsmaktens Tekniska Skola i Halmstad (FMTS). Jag följde högvaktsavlösningen på lördagen.
Musikkåren leder sitt ursprung tillbaka till Knislinge blåsorkester, som startade sin verksamhet 1942. Namnet byttes 1970 till Göinge Musikkår – ett namn som musikkåren fortfarande använder som sitt civila namn. Musikkåren leds idag av hemvärnstrumslagaren Anders Olsson, tillika tubaist, och dirigenten Mattias Hanning på ett mycket säkert sätt. Besättningen var under högvaktsspelningen var 1 + 34 musiker.
FMTS marsch, Tre Hjärtan, skriven av Robin Wahl, var förstås ingångsmarschen på borggården, och den marsch som spelades med pågående vaktstyrka stående på gevärsbron. Musikkårens minikonsert på borggården inleddes med Sam Rydbergs marsch Till fronten under förflyttningen till konsertplatsen. I konsertformering spelades Anything goes, en Cole Porter-melodi från 1934, men i en modernare tappning med inlagda österländska melodislingor och harmonik, som användes i en Indiana Jones-film, och Sam Rydbergs marsch Nordiska spelen (en gång Bråvalla flygflottiljs (F 13) marsch). Återtåget till ceremoniplatsen ackompanjerades av Manövermarsch av Georg Ringvall. Som utmarsch från borggården hade HvMk Kristianstad valt Södermanlands regementes marsch av C. A. Lundvall (?). Som extranummer spelades musikkårens egen förbandsmarsch (och f.d. Norra skånska regementets, P 6, marsch) På marsch av Sam Rydberg.
HvMk Kristianstad gav ett musikaliskt homogent intryck på hög nivå, och hade ett fint flyt och kraftfullt uttryck i marschspelet, liksom ett fint uppträdande i musikexercisen.
I samband med tre dagars högvaktsspel den 28–30 juni, konserterade HvMk Kristianstad på lördagen den 29/6 kl 16:00-17:00 på Stortorget i Gamla stan. En stor och uppskattande publik omringade musikkåren, som valt en praktisk och smidig lösning för sin torgkonsert. En sittande konsert där man spelade musik ”från rullan”, d.v.s. med smånoter på notklämman, och delvis högvaktsrepertoaren. Vartannat stycke var en marsch – ett välfungerande upplägg.
Det var en homogen musikkår musikaliskt och kvalitetsmässigt sett som vi fick lyssna till. Orkestern under Mattias Hannings tydliga och säkra ledning musicerade med dynamik. Det var trumpetsignaler och tenorinstrumentens obligatstämmor i toppklass och ett mycket, kraftfullt och övertygande spel i basregistret med fyra tubor – härligt – för att nämna något av det fina som presenterades.
Så här såg programmet ut i sin helhet:
Södermanlands regementes marsch Carl-Axel Lundvall (?)
Shut up and dance Walk the Moon
Till fronten, marsch Sam Rydberg
Hey Brother Avicii
Manövermarsch Georg Ringvall
What a wonderful world Bob Thiele/Georg David Weiss
I gevär, marsch Per Grundström
Super Trouper Benny Andersson/Björn Ulvaeus
Nordiska spelen, marsch Sam Rydberg
Anything goes Cole Porter
Kalmarbrigaden, marsch Ingemar Badman
På marsch Sam Rydberg
Tre hjärtan, Försvarsmaktens Tekniska Skolas marsch Robin Wahl.