Julhälsning 2023

Dall·e 2023 11 28 14.43.20

MMS 57:e verksamhetsår går mot sitt slut. Vår tidskrift Marschnytt har fått en ny redaktion men behåller samma utseende och upplägg som den haft de senaste åren. Webbredaktionen har publicerat en mängd notiser och artiklar av olika skribenter, och föreningens administration och interna arbete i bakgrunden har fungerat väl. Vi har delat ut förtjänstmedaljer till ett flertal personer som gjort insatser för landets blåsmusik- och militärmusikliv. Kort sagt har föreningen fungerat väl under 2023.

Varmt tack till våra medlemmar, Marschnytts läsare och MMS-webbens följare för ert intresse, uppmärksamhet och er uppskattning av tidskrift och webbsida under året! Ur mitt perspektiv har det varit ett år med många möjligheter och tillfällen att lyssna till blås- och militärmusik. Jag vill nämna några höjdpunkter: Livgardets dragonmusikkår tillsammans med operasångaren Rickard Söderberg och Arméchefens konsert med Arméns Musikkår, båda i november och i Stockholms konserthus. Marinens Musikkår, som jag lyssnat till några gånger underåret imponerar stort varje gång. Mycket imponerande var också Hemvärnets musikkårers insatser under helgen i september när H.K.H. Konungens 50 år på tronen högtidlighölls.

Nu är det snart dags att fira jul, nyår och trettondagen och njuta av helg- och mellandagar med vila, avkoppling och omväxling från årets alla andra dagar. Det kan man göra bl.a. med musik av olika slag. I min samling av CD-skivor finns ett 20-tal julskivor, varav några med blåsmusik. Ingen advent och jul utan att lyssna på Christmas Today med Tokyo Kosei Wind Orchestra, Frederick Fennell och läckra arrangemang i Hollywoodstil, Naxos serie med tre CD, där Göteborgsmusikens blåsorkester (nuvarande Göteborg Wind Orchestra) medverkar, julskivan med Frälsningsarméns musikkår och Anne Sofie von Otter, och så förstås Hallelujakören ur Händels Messias med dess piccolatrumpeter.

God Jul och ett Gott Nytt blåsmusik- och militärmusikår!