Lästips: Bleckblåsinstrument i svensk kavallerimusik under 1800-talets början – en omvälvande period

Kornett

I Svensk tidskrift för musikforskning (STM-SJM), vol. 104 (2022), sid. 179-220 går att läsa en innehållsrik och intressant artikel om Bleckblåsinstrument i svensk kavallerimusik under 1800-talets början – en omvälvande period.

Författare är musikforskaren Ann-Marie Nilsson, mottagare av MMS utmärkelse Pro Musica Militare i guld i oktober 2022. Det går att ladda ned artikeln i pdf-format från https://musikforskning.se/stm-sjmnode/392. En intervju med Ann-Marie publiceras i Marschnytt nr 182 som utkommer i månadsskiftet mars-april. Ann-Marie Nilsson, som har ambitionen att skriva lättfattligt om historisk militärmusik, har även skrivit en kort sammanfattande artikel i ämnet Nya Blås-Instrumenter af Messing i tidskriften Tidig Musik, 4/2022, sid. 22–25. Tidskriften finns inte i digital version, men som papperstidning på de flesta bibliotek. I en tredje facktidskrift, Historic Brass Society Journal vol. 33 (2021), sid. 35–66, har Ann-Marie skrivit en artikel med rubriken Some Observations Concerning the Introduction of Valve Instruments into Swedish Cavalry Brass Bands (ca. 1818–55). Historic Brass Society Journal är en förträfflig facktidskrift för entusiaster, enligt Ann-Marie.