Noterat: Vaktparaden lördagen den 24 september

Som Stockholmsbo är man bortskämd med att kunna höra och se vaktparader och högvaktsavlösningar ofta. Med vetskapen om att endast en månad återstår på säsongen med vaktparader med stor musikkår gick min lördagspromenad från Vasastan till Gamla stan för att följa högvaktsavlösningen. Norrbottens regemente (I 19) i Boden vaktade Stockholms slott och avlöste sig själva, och Hemvärnets musikkår Dalarna spelade.

Vid inmarschen på yttre borggården spelades Norrbottens regementes marsch, Finska rytteriets marsch (okänd kompositör). Under avlösningens minikonsert framfördes Beväringsvisa från Rommehed, På post för Sverige (Sam Rydberg), High Society (dixielandmarsch av Porter Steele) och General Cederschiöld (Per Grundström). Minikonserten utgjordes, med undantag av under High Society som spelades stillastående, av ett ambitiöst figurativt program. I arrangemanget av High Society ingick Alphonse Picous kända, virtuosa klarinettsolo instrumenterat för flöjter och klarinetter – en fin detalj som jag noterade.

Vid utmarschen från yttre borggården spelades Dalregementets marsch, Stenbocksmarschen (okänd kompositör), och på Slottsbacken fick vi som bonusmusik lyssna till Svensk flygarmarsch (Helge Damberg) och Svensk militärmarsch (Osvald Brodin).

De 33 musikerna i musikkåren leddes skickligt av hemvärnstrumslagare Per Granit. Även så här i slutet av säsongen var det gott om publik på borggården.