Öschötskt högvaktspel och konsert 7–9 juli

Img 2618

Första fredagen och helgen i juli högvaktsspelade Hemvärnets Musikkår Östergötland. Musikkåren bildades 1945 i Norrköping ur den civila musikkåren S:t Olof och var under en period även Flygvapnets musikkår i Norrköping (Bråvalla flygflottilj, F 13 i Norrköping). Numera har musikkåren sin hemvist på helikopterflottiljen på Malmen söder om Linköping (Malmslätt), och den leds av hemvärnstrumslagaren Åsa Juvas och dirigenterna Leif Wangin och Lars Hedlund.

Img 2607

För vaktstyrkan stod Amfibieregementet på Berga söder om Stockholm. Det var samma vaktstyrka på torsdagen och fredagen, vilket innebar att det på fredagen blev en marsch med enbart musikkår mellan Armémuseum och Stockholms slott, ingen vaktparad. Några regnstänk föll vid Armémuseum, men därefter kom och gick solen, och temperaturen var behaglig.

På samlingen vid Armémuseum spelades Helge Dambergs Hemvärnsmarsch, Gustaf Sundells Mot ljusare tider (Älvsborgs regementes marsch) och under visitationen Gardeskamrater (Amfibieregementets marsch) av Sam Rydberg. Avmarschen från Armémuseum skedde till C. A. Lundvalls (?) Södermanlands regementes marsch.

Minikonserten på borggården utgjordes av ett figurativt program till Mot ljusare tider, Trumsalut av Fredrik Waern, Jämtlandssången av Wilhelm Peterson-Berger efter en gammal, jämtländsk brudmarsch, och i nyare arr av Karl-Johan Ankarblom som framfördes i slow march. Konserten avslutades med Avanti per Patria (Sjökrigsskolans marsch) av Sam Rydberg. Vid utmarschen från borggården fick vi höra Hemvärnsmarsch och extranumret vid obelisken var Södermanlands regementes marsch.

Img 2609

HvMk Östergötland var den första hemvärnsmusikkår som gjorde ett figurativt program den här säsongen. Musikkåren var välbesatt (1 + 39 musiker) och exercerar och ”figgar” med bravur. Jag gladdes extra av framförandet av den vackra Jämtlandssången och ”knorren” på det figurativa programmet med avslag och inslag igen på Avanti per Patria och helomvändningen i samband med halten och avslaget i musikfållan.

Konsert med Hemvärnets Musikkår Östergötland lördagen den 6 juli

Img 2629

Hemvärnets Musikkår Östergötland har inte vädermakterna med sig vid sina konserter på Stortorget i Gamla stan i samband med högvaktsspel. I år liksom förra året började det regna under konserten, trots att den startade lite före det utannonserade klockslaget, eftersom regnet enligt väderleksprognosen var nära förestående. Dessutom tog den byiga vinden tag i en del notblad och spred dem över konsertplatsen. Men hur som helst fick den stora publiken på Stortorget lyssna till blåsmusik i 55 minuter med sittande orkester och stort slagverk.

Img 2627

Musikkåren dirigerades och presenterades omväxlande av dirigenten Leif Wangin och vice dirigenten Lars Hedlund.

Konserten inleddes med marschen Mot ljusare tider (Älvsborgs regementes marsch) av Gustaf Sundell. Som andra stycke spelades Mellanaktsmusik nr 3 i Bb-dur ur “Rosamunda” av Franz Schubert. Valdres marsj av Johannes Hanssen följde sedan och ett virtuost solostycke för piccolaflöjt med många associationer till fågelsång, The Wren, av Eugène Damaré. Solostämman, väl inövad, spelades av Christina Varenius.

Img 2638

Så var det dags för filmmusik. Från filmen Far and away (Drömmarnas horisont) fick vi lyssna till ett medley. Härnäst stod Lasse Berghagens Teddybjörnen Fredriksson på programmet. Till olympiaden 1988 skrev John Williams Olympic Spirit, som var konsertens nästa nummer. Gruppen “The Village People” skrev låten In the Navy. Den är en riktig publikfavorit, som drar ned stora applåder, så även den här gången. Som konsertens sista nummer, när regnet börjat falla, spelades Jämtlandssången av Wilhelm Petersen-Berger, efter en jämtländsk brudmarsch – ett stämningsfullt sista stycke i en trevlig konsert med väl varierat program.

I en artikel i Marschnytt i höst kommer vi att berätta om hur en inspektion av högvaktsmusikkår går till, med utgångspunkt i den som gjordes av HvMk Östergötland den 5 juli.