Riksförbundet Unga Musikanters Blåslandslag 2023

P1012370 Rums Blaslandslag 2021 Foto Hanna Fred Ekman 1 Scaled E1638865767737

Ända sedan 1975 har Riksförbundet Unga Musikanter (RUM) givit ungdomar i åldern 15–25 år från hela Sverige möjlighet att delta i blåsorkesterkursen Blåslandslaget. De senaste åtta åren har kursen hållits på Lunnevads folkhögskola söder om Linköping, och i år genomförs den mellan 2 och 13 augusti. Målsättningen är att skapa landets bästa amatörblåsorkester för ungdomar och att genom dem inspirera det lokala blåsmusiklivet i hela landet, liksom att bevara och utveckla den svenska blåsmusiktraditionen.

Under åren har orkestern haft olika namn, som Nationsungdomsorkestern och RUM:s Blåsarsymfoniker. Många av de tidigare landslagsspelarna har valt att som vuxna fortsätta sitt musicerande som professionella blåsare, slagverkare, musiklärare eller engagerade amatörer. Landslaget i blåsmusik leds musikaliskt av en professionell dirigent. Sedan 2016 är det norrmannen Helge Haukås, som inte bara har en lång karriär som dirigent utan som också har undervisat i dirigering vid Grieg-akademien i Bergen. Till sin hjälp har han under några dagar erfarna orkestermusiker som instruktörer på samtliga instrument, de flesta från närområdet. Tidigare dirigenter för Landslaget i blåsmusik har varit Kai-Åke Nilsson, Birger Jarl, Per Lyng, Lars Benstorp, Per Engström, Nils Gunnar Burlin, Rune Hannisdal och Tomas Andersson.

Många av de unga medverkande musikanterna kommer tillbaka i flera år. Särskilt attraktivt är det att medverka de år då Landslaget deltar i internationella blåsmusiktävlingar utomlands, vilket sker regelbundet. Flera av ungdomarna går redan på musikhögskola, andra på musikprogram på gymnasieskolan. Sammanlagt består orkestern av 58 musiker. Det kan tyckas många för en blåsorkester, men i de internationella tävlingssammanhangen kallar man vårt svenska Blåslandslag ”Den lilla svenska orkestern”. De utländska tävlingsdeltagande orkestrarna brukar bestå av drygt 80 musiker.

Kursen föregås av digitala provspelningar, där de obligatoriska styckena är Erland von Kochs monologer (första satsen) för respektive instrument. Dessutom ingår skalspel, ett prima vista-stycke och ett självvalt stycke i provspelningen. Kursrepertoaren är utmanande med i huvudsak originalmusik för blåsare, varav några musikstycken i år är skrivna av orkestermedlemmar.

Perry Göransson, som är kursledare, administratör, eldsjäl och den som genomfört provspelningarna under många år, berättar att man i Landslaget i Blåsmusik inte märker av någon brist på unga blåsare och slagverkare. Visserligen har tillgången på anmälningar till vissa instrument gått lite upp och ned genom åren, t.ex. var det inte så många sökande till klarinett och saxofon en period, men det har varje år gått att få ihop en orkester på 60 personer. Kanske beror det på att många musiker kommer tillbaka och söker under flera år, men Perry tror att utvecklingen nu har vänt, så att blåsarbristen börjar minska. I år har Landslaget 15 klarinettister. En annan positiv Landslagseffekt är att Lunnevads folkhögskolas musiklinje har fått fler sökande blåsare och slagverkare.

Kursen avslutas med konserter i Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping och i Lund.