Den 15 – 17 juli hade HvMk Ystad ansvaret för högvaktsmusiken. De fick pröva på tre olika varianter. Som Högvaktsavlösning med marsch från Armémuseum, postavlösning med marsch utan vakt från Armémuseum och högvaktsavlösning med marsch från Sergels torg. Stavförare var Fabian Johansson.
Jag följde tisdagens postavlösning, som omväxling från Armémuseum och under marschen till Slottet. Vid Armémuseum spelades Den svenska södern (Jörgen Flink) och Södra militärregionens marsch (På marsch – Sam Rydberg). Efter inspektion av vakthavande major marscherade musikkåren i ensamt majestät till Slottet. Under marschen spelades Till fronten (Sam Rydberg), På post för Sverige (Sam Rydberg) och Takt och ton (Per Grundström). Då innevarande vakt var från Livkompaniet marscherade musikkåren in på Yttre borggården till Svea Livgardes marsch (Wilhelm Körner). Då jag kom till Slottet samtidigt som musikkåren, fick jag nöja mig med lyssnarplats (fotoplats bör intas senast en halvtimme innan).
Vid konserten ute på borggården spelade musikkåren följande stycken: Den svenska södern, The Avengers (Alan Silvestri) och Takt och ton. Musikkåren lämnade Borggården till Södra militärregionens marsch. Som extranummer vid Obelisken spelades en repris av Den svenska södern.
Väl spelat, marsch och uppträdande föredömligt.
När vaktstyrkorna går flera dygn, och man genomför en avlösningsceremoni varje dag, finns det i mellandagarna ingen vakt att marschera till Slottet. Ingen vaktparad i egentlig bemärkelse, utan man har valt att låta musikkåren gå ensam (”musikmarsch”). Tidigare har vaktchefen med två passfria avlösningar bussats till Armémuseum för att marschera tillbaka i vaktparad. Med hänsyn till höjd säkerhetsnivå kan man inte sänka beredskapen vid Slottet. Alltså måste hela vaktstyrkan finnas på plats.
Omslagsfoto: Billy Lindberg