Stort militärmusikaliskt arrangemang i Ystad den 9:e juli

Marschdag

Under 2015 startades en ny förening, Ystads Militärmusikförening. Föreningen är helt fristående och ska värna om den svenska militärmusikaliska traditionen, samt locka ungdomar till militärmusiken. Militärmusiksamfundet tycker att detta är helt suveränt. Därför har vi nu fått en exklusiv intervju med Håkan Blixt, ordförande i Ystads Militärmusikförening. Vi började med att fråga vad YMMF är.

– Det är en ideell förening som värnar om den svenska blåsmusiken. Föreningens syfte är att ta tillvara och utveckla dtn militärmusikaliska arvet i den forna garnisonsstaden Ystad. Vår förening ska vara ett forum för alla militärmusikintresserade. Föreningen ska också verka för och stödja rekryteringen samt utveckla kunskapen om militärmusiken bland barn och ungdomar genom att samarbeta med Kommunala Musikskolan och andra musikutövare i Ystad och dess närområden, säger Håkan Blixt.

Håkan Blixt - ordförande i Ystads Militärmusikförening
Håkan Blixt – ordförande i Ystads Militärmusikförening

Vem är ni som ligger bakom projektet?

– Vi är några stycken som verkligen gillar marschmusik och då i synnerhet det militära stuket. Vi satte oss ner och bollade olika tankar om vad man kunde göra för att entusiasmera återväxten inom denna gebit. Man kan säga utan den militära marschmusiken “stannar Sverige”. Vi kom fram till att göra en dag fylld av marschmusik och konserter, sedan kom nästa fråga; vad skulle vi kalla arrangemanget? Det blev “Marschdag i takt och ton”. Jag blev då utsedd att bilda denna nya förening Ystads Militärmusikförening och på den vägen är det, säger Blixt.

Den 9:e juli kommer “Marschdag i takt och ton” att äga rum. Det kommer att bli parader och konserter under hela dagens gång. Allt startar emellertid med en öppen repetition kl. 09:00 för alla musikenheter på Österports Torg. Torget är även utgångspunkten för alla parader och konserter som kommer att ske var 30:e minut. Det kommer att vara fritt inträde men Frälsningsarmén, som också spelar och sjunger mellan konserterna och paraderna, kommer att ha en insamling till förmån för arrangemanget. FD: Arméns Fältbageri kommer att finnas på plats, så torget kommer att ligga under en doft av wienerbröd hela dagen. Föreningen värnar också om de äldre i staden så kl. 18.30 kommer de ge en konsert på äldreboendet Bellevuehemmet. Föreningen kommer att bjuda de boende och personal på nybakade wienerbröd. Dagen avslutas kl. 22.00 med en Taptokonsert med Hemvärnets Musikkår Lund.

De som kommer att delta i “Marschdag i takt och ton” är:

Ystads Frivillige Bergnings-Corps musikkår

Musik & Kulturskolans Trumkår Mönsterås

Malmö Brandkårs musikkår

Engelholm Marching Band

Skånes Caroliner

Arméns Fältbageri

För mer detaljerad information, vänligen se vår kalender.

Ni måste förstås ha lagt ner enormt mycket tid och arbete för detta. Hur länge har ni planerat?

– Vi bildade vår förening i mitten av september 2015 sedan dess har vi hållit på med planeringen med ett planeringsmöte varje månad men nu ska allt ligga på plats. Vi har en mycket kompetent stab som tidigare genomfört 6 internationella Tattoo’n, så jag känner mig verkligen trygg inför denna lördag, säger Blixt.

Vi ser väldigt mycket fram emot denna dag!

Ossian Edlund