Succé i Malmö

Mms 14

Militärmusiksamfundet bröt ny mark när dess musikkår för första gången intog Malmö den sista lördagen i maj. Detta var ett projekt med fokus på föryngring och rekrytering som föll väl ut och dirigent Jörgen Flink var mycket nöjd med slutresultatet.

Militärmusiksamfundet MMS har en lång tradition av att hålla konserter i Stockholm. Dessa är populära och har under åren samlat många militärmusikintresserade både bakom och framför dirigentpulten. Sven Lundberg som sedan ett drygt år tillbaka är ny ordförande i MMS hade redan när han tillträdde som ambition att starta upp liknande verksamhet i andra delar i landet för att säkra föreningens fortsatta utveckling genom rekrytering med fokus på unga. När Sven våren 2014 talades vid med Johan Welander som är verksam hemvärnsmusiker i Skåne och en hängiven militärmusikfantast föddes ett embryo till ett konsertprojektet. Johan fick i uppdrag att hitta konsertplats och repetitionslokal i Malmö samt att rekrytera en “lagom stor” orkester på omkring 25-30 musiker. Dirigent för konserten blev Jörgen Flink som är Malmöit och som tidigare har erfarenhet av att dirigera MMS musikkår i Stockholm.

En nyhet i MMS konsertplanering var webbanmälan till musikkåren och intresset var stort när anmälan öppnade i vintras. På konsertdagen kunde man ställa upp en 25 man stark orkester i god ballans och när repetitionerna påbörjades uttryckte dirigenten sin förtjusning över soundet. Självklart fanns det både svenska kornetter och en ventilbasun i stämbesättningen!

MMS-7Repertoaren var satt inom temat Skånsk militärmusik och maestro Flink hade mycket passande valt att göra en resa mellan skånska regementen och dess marscher. Resan startade i Ystad och gick via Malmö upp till Helsingborg och vidare till Hässleholm och Göingetrakterna innan man saktade in i Kristianstad. På notstället märkets särskilt marscherna från P7, K5, P2, P6, F10 och A3 men den som drog mest applåder var utan tvekan “Gripen” av skånska Ille Gustavsson. Denna marsch tillhörde Norra skånska brigaden och var en av dirigentens favoriter!

Lilla torg bjöd på den perfekta inramningen för arrangemanget då musikkåren slöt upp som programpunkt i torgföreningens egna 20-årsjubileum. Detta innebar bl.a. att en särskild scen fanns uppställd för dagen och att det rörde sig extra mycket folk på torget. Uppskattningsvis satt det denna kväll omkring 700 personer vid de olika uteserveringarna runt torget och framför musikkåren stod en entusiastsisk publik på omkring 80 personer, ett mycket gott betyg för en premiärkonsert i kulturstaden Malmö! Värt att nämna är också att medelålden i orkestern denna dag landade på strax över 30 vilket nog är ett rekord i MMS-sammanhang.

MMS-9Efter denna härliga succé i Malmö kan man bara konstatera att samfundet har goda möjligheter att vidare utveckla sin verksamhet framöver och locka fler till militärmusiken!