Svensk Blåsmusikfestival del 3

Svensk Blåsmusikfestival

Vår ordförande Hans Nordmark besökte Svensk Blåsmusikfestival som hölls i Linköping den 17-19 september. I en artikelserie i tre delar ger Hans en djupgående rapport samt reflektioner från festivalen. Här kommer den tredje och avslutande delen.

Festkonsert med State Wind Orchestra ”Trimitas” I Crusellhallen, Linköping Konsert & Kongress
Lördagskvällens konsert med de drygt 50 professionella musikerna i den statliga, litauiska blåsorkestern Trimitas bjöd på en unik blåsmusikupplevelse. Det unika låg i välbesattheten, en otrolig precision och dynamik (ett fantastiskt pianissimo) och i det musikaliska uttrycket.

Programmet var följande:
Julie Giroux – Radiant Shadows
Frank Ticheli – Concerto for clarinet
Zita Bruait – Passions
Andersson/De Meij –  Selections from ”Chess”
Florent Schmitt – Dionysiaques
Alexandre Kosmicki – Dance Satanique.

Lithuanian State Wind Orchestra “Trimitas”

Klarinettsolisten, Rimvydas Savickas spelade med en otrolig teknisk förmåga och utspel. På dirigentpulten stod Leif Karlsson som är Trimitas chefsdirigent och konstnärlige ledare. Det är samma Leif Karlsson som är Försvarsmaktens musikinspektör, dirigent för Uppsala Blåsarsymfoniker och Västerås Stadsmusikkår. Att dirigera det här programmet var en mycket krävande uppgift, som Leif löste galant. Samspelet var på allra högsta professionella nivå med en fantastisk rytmisk precision och orkesterklang. Musikstyckena, som förutom musiken ur Chess bestod av ny originalmusik för blåsorkester, upplevde jag som ganska lika i karaktären. Men sammantaget var det en konsert som inte lämnade någon oberörd. Konserten gavs även kl 15 på eftermiddagen.

LDK på borggården till Linköpings slott

Söndag: Ridande parad genom Linköpings innerstad och Festivalfinal
Föreningen Beridna Högvakten och Livgardets Dragonmusikkår har som tradition att varje år besöka två svenska städer utanför Stockholm. I år gick turen till Nyköping på lördagen och vidare till Linköping på söndagen. I Nyköping gjorde man en ridande parad genom stadskärnan och en sittande konsert i Culturum. Den var en av de allra första för Joakim Unander som LDK:s dirigent. Även i Linköping red ekipagen genom Linköpings centrum och avslutade med ett figurativt program till häst på borggården till Linköpings slott. Under detta spelades bl.a. Fehrbelliner Reitermarsch och Marcia Carolus Rex. Programmet leddes av stavföraren Eugen Qvarnström. Mäktigt, skickligt och vackert, en sällsynt njutning för öron och ögon, är en sammanfattande kommentar om framträdandet.

Eugene Qvarnström

Festivalfinalen fortsatte med ett marschprogram där Hemvärnets Musikkår Östergötland marscherade in på borggården och ställde upp i marschformering med dubbel armbågs lucka till tonerna av Helge Dambergs Hemvärnsmarsch. Därefter marscherade Linköpings Skolmusikkår in och ställde upp mellan hemvärnsmusikkårens kolonner. Under ledning av Leif Wangin spelade musikkårerna tillsammans, som vore de en I Sommarstaden (Per Grundström), På marsch (Sam Rydberg), Svensk Flygarmarsch (Helge Damberg), Spirito Militaire/Svea Artilleriregementes marsch (Giovanni Manasse) och Er lebe hoch/Livgrenadjärregementes marsch (Ludwig Schlögel). De sammanslagna musikkårerna gjorde ett fint musikaliskt framträdande med kraftfullt spel! Så ska samarbetet mellan kulturskola och amatörmusiklivet fungera! Finalen på Linköpings slotts borggård var en värdig, högtidlig och fin avslutning på Svensk Blåsmusikfestival 2021, och Festivalkommittén med Lennart Johansson, Leif Wangin och Perry Göransson i spetsen gjorde ett strålande fint jobb även i år!

HvMk Östergötland och Linköpings Skolmusikkår

Hans Nordmark