Svenska Järnvägars Musikkår – en spänstig 100-åring

Img 2367

Måndagen den 8 april var det 100 år sedan Svenska Järnvägars Musikkår (SJM) bildades, d.v.s. den första repetitionen hölls med dåvarande Järnvägsmännens Musikkår i Stockholm. På den tiden hade stora företag, myndigheter, verk och organisationer ofta en blåsorkester för högtidligheter och förströelse. Några andra exempel är Stockholms Spårvägsmäns Musikkår, Postorkestern, Bofors Musikkår och SAAB:s Musikkår. I vår tid är det inte många företag, organisationer och föreningar som är aktiva och överlever i 100 år. Det finns några få blåsorkestrar som är 100 år eller mer, men det är ovanligt och definitivt värt att uppmärksamma, högtidlighålla och vara både stolt och glad över!

Söndagen den 7 april firade SJM sitt jubileum med en konsert i Uppenbarelsekyrkan i Hägersten i sydvästra Stockholm inför en stor och entusiastisk publik. Sedan 2021 är Viktor Granström musikkårens dirigent. Nils Gunnar Burlin, med ett förflutet som ung klarinettist i SJM och ett alltjämt pågående engagemang för musikkåren, presenterade programmet, berättade anekdoter och gjorde personliga reflektioner om musikkåren, och dirigerade två av konsertens musikstycken. SJM: s nuvarande ordförande Viveca Ahlstedt och vice ordförande Inger Evensen berättade om musikkårens historia. Vi fick lyssna till följande musik: marschen Klart för avgång av Anders Hässler, Carnaval de Brasil av Michael Story, Romans ur ”Pastoralsvit” av Lars-Erik Larsson, Allegro ur ”Drottningsholmsmusiken” av Johan Helmich Roman, Serenade for a Picket Fence, av Norman Leyden med xylofonsolo av Linus Skagerberg, Potpurriet Fantasia med klassiska teman från Disneyfilmen och Florentinermarsch av Julius Fučík.

Img 2361

Efter paus fortsatte programmet med Mucho Gusto av Percy Faith, Födelsedagsmarsch av Emil Ellénius, Blue Tango av Leroy Anderson, Svenska Järnvägsmän, marsch av Hjalmar Malm, Sing, Sing, Sing av Louis Prima, Take the ”A-train” av Billy Strayhorn och Star Wars av John Williams. Som extranummer spelades Viktor Widqvists marsch Under blågul fana. Några godbitar för mina öron var Romans ur ”Pastoralsviten”, Fantasia och Sing, Sing, Sing med fina jazzmusikaliska soloinpass och fint trumkomp. Efter Födelsedagsmarschen uppvaktades musikkåren av Stockholms Symfoniorkester, Stockholms Musikkår Tre Kronor, Sveriges Orkesterförbund (SOF) och Militärmusiksamfundet (MMS).

Det har genom åren funnits flera anknytningar mellan SJM och militärmusik. Militärmusiker har medverkat både som musiker och som dirigenter. Det kanske främsta exemplet på detta är att Lars Werner Boman, som var esskornettist och stavförare i Stockholmsflottans musikkår, ledde SJM i hela 33 år, 1954–1987. Avregleringen av de svenska järnvägarna, som genomfördes på 1980-talet, medförde att kopplingen mellan SJ och SJM upphörde. Det blev det en svår förändring för SJM, men orkestern kom igen som ideell förening utan offentligt stöd och under det nya namnet Svenska Järnvägars Musikkår. Nu har musikkåren 40 medlemmar, och är inne i en positiv utvecklingsperiod både kvalitativt och kvantitativt.

Grattis till de 100 åren och, snälla ni, fortsätt spela och sprida blåsmusik i många år till!