Det är nog många av oss äldre som i pojkåldern läste C. S. Foresters böcker om sjöofficeren Horatio Hornblower, hans äventyr, upplevelser och sjöofficerskarriär under Napoleonkrigen i början av 1800-talet. Forester skrev sammanlagt 11 böcker om Horatio Hornblower. Denne marinofficer och sjöfarare återuppstod på scenen under söndagens konsert med Marinens musikkår i Stockholms konserthus, gestaltad av konferencieren och tillika skådespelaren Lars Hjertner. Lars, som varit anställd vid Göteborgsoperan sedan 2002, guidade oss genom söndagens konsert med Marinens Musikkår under ledning av Alexander Hanson i Stockholms konserthus. Vi fick en utförlig och engagerad berättelse i korta doser mellan musikstyckena om Hornblowers dramatiska och strapatsrika upplevelser i den engelska kungliga flottans tjänst. Konserten hade rubriken Marinchefens konsert – I Hornblowers kölvatten.
Sopranen Hannah Holgersson var solist i sex av konsertens musikstycken. Hannah är en artist med en ovanlig genrebredd; barockmusik, opera, avantgarde, romanser och folkvisor, och hon har framträtt med ett stort antal svenska och utländska professionella orkestrar. Hannahs sång, framförande och utstrålning var en sann njutning och gav starka musikaliska upplevelser. En annan sann njutning och fröjd var att se Marinens musikkårs dirigent, Alexander Hanson, agera på dirigentpulten. Han har en härlig energi och en personlig, driven slagteknik där han använder båda händerna lika effektivt. Mycket skickligt!
Även om den här konserten i sin helhet var på högsta musikaliska nivå, gör vissa musikstycken större intryck på den enskilde lyssnaren än andra, vilket självklart beror på personliga upplevelser och åsikter. Det som lämnade starkast avtryck hos mig var det högtidliga och pampiga potpurriet med korta utdrag ur Marinens förbandsmarscher, vilket leddes av flaggtrumslagare Karin Svensson, de båda mycket virtuost och skickligt framförda operaouvertyrerna, alla sångstyckena, och alldeles särskilt Edward Elgars Nimrod ur ”Enigma” och den charmiga The Skye Boat Song. Publiken och orkestern gick igång ordentligt på Queen-låten Don’t stop me now.
Så här såg hela programmet ut:
Förbandsmedley: | |
Svenska flottan (Tredje sjöstridsflottiljen marsch) | Erik Högberg |
Fladdrande fanor (Första ubåtsflottiljens marsch) | Viktor Widqvist |
Gardeskamrater (Stockholms amfibieregementes marsch) | Sam Rydberg |
Vivu Esperanto! (Fjärde sjöstridsflottiljens marsch) | Sam Rydberg |
Avanti (Sjöstridsskolans marsch) | Sam Rydberg |
Chefsmarsch (Marinbasens marsch) | Viktor Widqvist |
I beredskap (Älvsborgs amfibieregementes marsch) | Sam Rydberg |
Under blågul fana (Marinstabens marsch) | Viktor Widqvist |
Ur ”Seahawk” Erich Wolfgang Korngold | Arr: Jerry Brubaker |
Ouvertyr till “Enleveringen ur Seraljen” | W. A. Mozart Arr: Jan Bosveld |
Je veux vivre ur ”Romeo och Julia” (sång) | Charles Gounod Arr: Tom Simonsen |
Salve Regina ur ”Karmelitsystrarna” (sång) | Francis Poulenc Arr: Anders Högstedt |
Harrison’s Dream | Peter Graham |
–Paus– | |
Ouvertyr till ”Barberaren I Sevilla” | Gioacchino Rossini Arr: W. C. Duthoit |
Una voce poco fa ur ”Barberaren i Sevilla” (sång) | Gioacchino Rossini Arr: Jan Holmgren |
Pirates of the Carribbean | K. Badelt/H. Zimmer m. fl. Arr: Kazuhiro Morita |
Nimrod ur “Enigma” (sång) | Edward Elgar Arr: Geoffrey Brand |
The Skye Boat Song (sång) | Anne Campbell MacLeod/ Robert Louis Stevenson Arr: Lukas Elgmo |
Peace and Rejoice ur “War and Peace” | Jerker Johansson |
Extranummer | |
I dreamed a Dream ur “Les Miserables” (sång) | C. M. Schönberg/ Herbert Kretzmer |
Don’t stop me now | Queen |
Amiral Skoog Haslum, marsch | Robin Wahl |
Reginamarsch | Ernst Urbach |
Du gamla, du fria | Richard Dybeck |