Tack, Marinchefen för en lysande konsert!

Img 0877

Det är nog många av oss äldre som i pojkåldern läste C. S. Foresters böcker om sjöofficeren Horatio Hornblower, hans äventyr, upplevelser och sjöofficerskarriär under Napoleonkrigen i början av 1800-talet. Forester skrev sammanlagt 11 böcker om Horatio Hornblower. Denne marinofficer och sjöfarare återuppstod på scenen under söndagens konsert med Marinens musikkår i Stockholms konserthus, gestaltad av konferencieren och tillika skådespelaren Lars Hjertner. Lars, som varit anställd vid Göteborgsoperan sedan 2002, guidade oss genom söndagens konsert med Marinens Musikkår under ledning av Alexander Hanson i Stockholms konserthus. Vi fick en utförlig och engagerad berättelse i korta doser mellan musikstyckena om Hornblowers dramatiska och strapatsrika upplevelser i den engelska kungliga flottans tjänst. Konserten hade rubriken Marinchefens konsert – I Hornblowers kölvatten.

Sopranen Hannah Holgersson var solist i sex av konsertens musikstycken. Hannah är en artist med en ovanlig genrebredd; barockmusik, opera, avantgarde, romanser och folkvisor, och hon har framträtt med ett stort antal svenska och utländska professionella orkestrar. Hannahs sång, framförande och utstrålning var en sann njutning och gav starka musikaliska upplevelser. En annan sann njutning och fröjd var att se Marinens musikkårs dirigent, Alexander Hanson, agera på dirigentpulten. Han har en härlig energi och en personlig, driven slagteknik där han använder båda händerna lika effektivt. Mycket skickligt!

Alexander Hanson tar emot hyllningar

Även om den här konserten i sin helhet var på högsta musikaliska nivå, gör vissa musikstycken större intryck på den enskilde lyssnaren än andra, vilket självklart beror på personliga upplevelser och åsikter. Det som lämnade starkast avtryck hos mig var det högtidliga och pampiga potpurriet med korta utdrag ur Marinens förbandsmarscher, vilket leddes av flaggtrumslagare Karin Svensson, de båda mycket virtuost och skickligt framförda operaouvertyrerna, alla sångstyckena, och alldeles särskilt Edward Elgars Nimrod ur ”Enigma” och den charmiga The Skye Boat Song. Publiken och orkestern gick igång ordentligt på Queen-låten Don’t stop me now.

Så här såg hela programmet ut:

Förbandsmedley:
Svenska flottan (Tredje sjöstridsflottiljen marsch)Erik Högberg
Fladdrande fanor (Första ubåtsflottiljens marsch)Viktor Widqvist
Gardeskamrater (Stockholms amfibieregementes marsch)Sam Rydberg
Vivu Esperanto! (Fjärde sjöstridsflottiljens marsch)Sam Rydberg
Avanti (Sjöstridsskolans marsch)Sam Rydberg
Chefsmarsch (Marinbasens marsch)Viktor Widqvist
I beredskap (Älvsborgs amfibieregementes marsch)Sam Rydberg
Under blågul fana (Marinstabens marsch)Viktor Widqvist
Ur ”Seahawk” Erich Wolfgang KorngoldArr: Jerry Brubaker
Ouvertyr till “Enleveringen ur Seraljen”W. A. Mozart Arr: Jan Bosveld
Je veux vivre ur ”Romeo och Julia” (sång)Charles Gounod Arr: Tom Simonsen
Salve Regina ur ”Karmelitsystrarna” (sång)Francis Poulenc Arr: Anders Högstedt
Harrison’s DreamPeter Graham
–Paus–
Ouvertyr till ”Barberaren I Sevilla”Gioacchino Rossini Arr: W. C. Duthoit
Una voce poco fa ur ”Barberaren i Sevilla” (sång)Gioacchino Rossini Arr: Jan Holmgren
Pirates of the CarribbeanK. Badelt/H. Zimmer m. fl. Arr: Kazuhiro Morita
Nimrod ur “Enigma” (sång)Edward Elgar Arr: Geoffrey Brand
The Skye Boat Song (sång)Anne Campbell MacLeod/ Robert Louis Stevenson Arr: Lukas Elgmo
Peace and Rejoice ur “War and Peace”Jerker Johansson
Extranummer
I dreamed a Dream ur “Les Miserables” (sång)C. M. Schönberg/ Herbert Kretzmer
Don’t stop me nowQueen
Amiral Skoog Haslum, marschRobin Wahl
ReginamarschErnst Urbach
Du gamla, du friaRichard Dybeck

Dessa websidor använder sk "cookies". Genom att fortsätta att använda våra sidor, accepterar du vårt användande av "cookies". This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Lär dig mer