Tankar från ordföranden i pandemitider – 7

Img 0889

Det här är en tid när många av oss har tid att läsa mycket. Av en av våra medlemmar, Herbert Aldenbjörk i Sala, fick jag tips om boken I fjärran hörs ett ljud, slagverkaren i operans mörkaste hörn av Roger Svedberg, Gidlunds förlag. Från bokens baksidestext citerar jag: ”I fjärran hörs ett ljud skildrar pricksäkert och underfundigt slagverkets dramatiska roll, dess storheter och problem. Välkommen till slagverkarens bitvis bisarra tillvaro, som pendlar mellan eufori, bedövande leda och ren skräck”. Jag instämmer i ”pricksäkert och underfundigt”.  Boken bjuder på trevlig läsning och en inblick i en okänd, ovanlig professionell värld, och innehåller många beskrivningar av operascener, anekdoter och roliga kommentarer.

En av de saker som jag tog intryck av under läsningen är hur otillräckligt, ofullständigt och tolkningskrävande slagverkarnas notmaterial ofta är, särskilt i den äldre operarepertoaren. Till exempel är en så pass enkel sak som om bastrumma och cymbaler ska spela samtidigt, eller enbart bastrumma ofta oklar. Boken har ett mycket rikt och fint bildmaterial med både foton och teckningar av slagverkets instrumentarium, allt från trianglar till åskmaskiner. Roger Svedberg är slagverkare i Kungliga Hovkapellet, men också jazzmusiker, arrangör, orkesterledare och föredragshållare.

Som en del av våra läsare vet finns en förening vid namn Sveriges Militärmusikers Förening, SMmF, som MMS samarbetar med. Föreningen bildades 1999 och medlemmarna har varit yrkesverksamma inom Militärmusiken, Regionmusiken eller Länsmusiken. Vad kanske färre vet att det tidigare fanns en förening med en snarlik förkortning; SMMF. Förkortningen stod för Svenska Militära Musikdirektörsföreningen. Under en period på 1940- och 1950-talet, när det fanns ca 30 militärmusikkårer i Sverige, fanns det också ganska många militära musikdirektörer, till och med fler än antalet militärmusikkårer. Musikdirektörerna var så pass många att man hade en egen intresseförening. Telegrammet på bilden är skickat från SMMF till en av medlemmarna; Seved Mehlqvist (F11) vid dennes 50-årsdag 1962. För SMMF har Bertil Driving (Stockholmsflottan) undertecknat gratulationen. Seved Mehlqvists dotter Mona Wiman har sparat telegrammet.

Till sist en ca 30-årig gammal bild ur mitt fotoalbum. Bilden har rubriken ”Den cykelberidna ensemblen ur Hemvärnets Musikkår Östergötland rastar”. Om någon undrar över vägmärkenas användning, kompletterade de stavtecken för olika manövrer under det figurativa programmet.

Allt gott!

Hans Nordmark