Tattoo med flera extra inslag

Ystadtattoo

Arbetet med Ystad International Military Tattoo 2017 är redan i full gång. Det är tionde gången som tattoo genomförs i Ystad, så det blir ett jubileum med extra inslag.
Biljetterna släpps på Per Helsas gård i dag.

Håkan Mattsson, ordförande och Kjell Magnusson, Press- och marknadsansvarig är redo för det tionde Ystad International Military Tattoo. Foto: Claes Hall

– Vi ligger långt framme med arbetet, läktarna är beställda, ljud och musik är klara. Det vi gör just nu är att vi förhandla med olika musikkårer, säger Håkan Mattsson, den ideella föreningens ordförande.
Han berättar att ett 30-tal personer arbetar med planeringen och att mellan 150 och 200 kommer att vara engagerade i evenemanget i nära samarbete med Frivilliga brandkåren, lottakåren och kommunen.

– Det blir ett fantastiskt skådespel med 250 musiker i olika uniformer och med olika traditioner, allt från det figurativa uppträdandet till de perfekta marscherna, förklarar han.
Evenemangets extra inslag blir en av Sveriges främsta artister, men Håkan Mattsson vill tills vidare hålla kändisens namn hemlig, eftersom förhandlingar pågår.
– 28 musikkårer vill komma till Ystad, så det är en gynnsam situation för oss att vi kan välja mellan så många bra band, säger han och påpekar att programmet kan komma att justeras i efterhand på grund av oförutsedda händelser.

Ett dragplåster är Top Secret Drum Corps från Schweiz. De 25 medlemmarna är en av världens främsta trumslagargäng. De har gjort succé var de än har dragit fram. Gruppen har dock ingen militär anknytning.
Ytterligare fem eller sex musikkårer ska medverka under de tre konsertkvällarna mellan torsdag den 10 och fredag den 12 augusti 2017 med utgångspunkt från gamla regementsområdet.

– Ambitionen är att musikkårerna marscherar på Östergatan till Stortorget på torsdag, där vi ska ha en öppningsceremoni, säger Håkan Mattsson.
Även ungdomskårer har anmält intresse att få delta, så en ungdomsparad planeras också in.
– Vi vill skapa en föryngring av musikkåren och öka intresse för militärmusiken och få fler att delta i verksamheten, säger Håkan Mattsson.
Det pågår även diskussioner med andra kommuner i Skåne om att bjuda på delar av föreställningen på ett tiotal ställen som i fjor.
Precis som förra året serveras öl och mat till lättsam musikunderhållning i ett tält vid arenan på gamla regementsområdet som öppnar klockan 16.

Biljetterna kostar mellan 350 och 650 kronor. Det nya i år är familjebiljetten. I målsmans sällskap kostar den 100 kronor.
Biljetterna släpps i dag på Ystad International Militarys kansli på Per Helsas gård mellan klockan 14 och 19.
– Vi bjuder då på ett litet arrangemang med glögg och musik på gården, säger Håkan Mattsson.
Från måndag den 28 november säljs biljetterna på Julius biljettservice och turistbyrån i Ystad.
Det finns 12 000 biljetter. Om det blir biljetter över säljs de vid arenan på regementsområdet.

Inbjudna musikkårer

Hemvärnets musikkår, Ystad.
Top Secret Drum Corps, Schweiz.
Holländska militärpolisens historiska trumkår.
Norska gardesveteraners drillkontingent.
Royal air force central Scotland Pipes & Drums.
The United States air forces in Europe Band.
Zurich city police band.
Dragontroppen (hedersvakt), Ystad.
Ett tattoo är en militärmusikuppvisning. Ett äkta tattoo äger rum utomhus på en historisk plats och börjar i dagsljus men avslutas i mörker med spektakulär belysning. Ystad Tattoo är ett äkta tattoo som äger rum på Ystads gamla regementsområdet.
Källa: http://ystadtattoo.

Jari Markkanen/Skånska Dagbladet