Trettondagsaftonskonsert i Ystad för 25:e året i rad!

Image2

Lördagen den 5 januari gästade Marinens Musikkår Ystads teater för sin traditionsenliga Trettondagsaftonskonsert. Som arrangör stod Skånska Luftvärnskåren, LV4:s kamratförening och det var en stolt Thomas Lantz, ordförande för föreningen, som kunde informera publiken att det var 25:e året i rad som denna begivenhet infinner sig. En tradition som vi hoppas kan fortsätta i många år framöver!

Konserten leddes med säker hand av musikinspektören överstelöjtnant Leif Karlsson. Musikkåren gästades av stjärnbarytonen från Kungliga Operan Jeremy Carpenter. Publiken guidades genom konserten på ett lättsamt och humoristiskt sätt av Andreas Johansson som även spelade eufonium i musikkåren.

Marinens Musikkår under ledning av musikinspektören överstelöjtnant Leif Karlsson

Självklart öppnades konserten med Skånska Luftvärnskårens Marsch av Ferdinand Lindgren. Här kunde publiken betrakta LV4:s officerare som stolt och respektfullt stod upp i publiken för att hedra sitt gamla regemente. Härefter framfördes det musik utan kompositörerna Beethoven, Britten, Mahler och Aulin.

Efter paus framfördes väl valda delar ur Bizets “Carmen.” Här kände många i publiken igen sig och klappade försiktigt med. Under den sista delen entrade den superba solisten Jeremy Carpenter och framförde Toreandorsången. Härefter bjöds det på musik av Strauss, Mozart och Wagner.

Stjärnbarytonen från Kungliga Operan, Jeremy Carpenter

Naturligtvis avslutades konserten med Strauss “Radetzky-Marsch” där publiken verkligen kände igen sig och glatt klappade med under ett humoristiskt och glatt ledande av dirigenten Leif Karlsson. Som extranummer bjöds publiken på Gustaf Nordqvists “Till Havs” med solisten Jeremy Carpenter. Som extra extranummer avrundades konserten på ett passande sätt med Kungliga Södra Skånska Infanteriregementets marsch av Zikoff.

Ossian Edlund