Brunnsmusik på Gotland

F459cc0c F7f7 4cee A05f C6bb32beaf3d

Efter en lång period i träda börjar nu även blåsmusiken blomma upp lite varstans i Sverige. Militärmusik kan ta sig många olika former och ibland bevaras gamla traditioner av civila grupper med repertoar som de gamla militärmusikerna framförde kring förrförra sekelskiftet. Brunnsoktetten är en sådan grupp, som med hjälp av ett gammalt notarkiv i original från slutet 1800-tal bevarar den gamla brunnsmusiktraditionen, med musik som framfördes vid brunnarna och i stadsparkerna av de många militärmusiker som var lediga från sin ordinarie anställning under sommarmånaderna – också detta en form av militärmusik.

För att fira Brunnsoktettens 30 år i kulturens tjänst gjorde vien liten jubileumsturné till Gotland, dels för att sprida vårt kulturarv, dels för att hitta spelplatser i genuin miljö med rätt tidsanda. Att få spela vid den gamla museijärnvägen vid Hesselby station med väl bevarade gamla byggnader och gamla tåg från 1900-talets början kändes som att hamna drygt hundra år tillbaka i tiden. Vid stationen visade det sig även att stinsen var en trogen gammal medlem i MMS, vilket gjorde besöket extra festligt. Att få underhålla lunchgästerna vid det anrika fiskrökeriet i Katthammarsvik som drivits i många generationer var en speciell upplevelse, liksom det var att få delta i 100-årsfirandet av hembygdsföreningen vid Lojsta slott (som egentligen inte är något slott).

Som värdig avslutning på en turné i strålande, men något varmt, väder äntrades den vackra musikpaviljongen på Tempelkullen i Botaniska trädgården i Visby för en finalkonsert. En park med anor från 1855 som byggts upp genom idogt arbete och bevarats under många år av De Badande Wännerna. Här har under många årtionden framförts härliga klanger av blåsmusik i olika former, en tradition som vi gärna bidrar till att bevara.

Brunnsoktetten startades 1991 kring ett notarkiv av handskrivna noter som ursprungligen ägts av en legendarisk musikdirektör, Gustaf Ferdinand Lundin (1849 – 1910), vilket vi räddade från att makuleras av en lycklig slump. Det finns mycket att berätta om denna viktiga tidsepok inom svensk blåsmusik och vi hoppas att vi under dessa fyra dagar i juli lyckades förmedla lite av den.

Musik med gamla anor som framförs i rätt miljö ger en speciell känsla, både för musikanter och publik. Må denna musik leva vidare och frodas även i framtiden.

Jan Thor, musikanförare