Ett kungligt födelsedagsfirande med militärmusiken i centrum

Jag har bott i Stockholm i 23 år men aldrig besökt det kungliga slottet i Stockholm på valborgsmässoafton. Det ångrar jag, men i år men gjorde jag bättring. Med tanke på hur många människor som mött upp på slottet, det rörde sig om tusentals, är det här ett väl känt evenemang. Programmet jag fick uppleva pågick mellan kl 12:15 och 14:00 och var fyllt av militärmusik av absolut högsta klass. H. M. Konungen hade självklart huvudrollen på sin födelsedag (den 78:e, han fyllde 77 år), men vad hade högtidligheterna på Stockholms slott varit utan de tre musikkårerna Marinens musikkår, Arméns musikkår och Livgardets dragonmusikkår till häst? Platt intet!

Det storartade programmet inleddes klockan 12:15 med att Marinens musikkår marscherade in på yttre borggården till tonerna av Reginamarsch/Flottans defileringsmarsch, anförd av flaggtrumslagare Karin Svensson. Musikkåren program inleddes med Bataillemarsch av C. C. Möller. Musikdirektör Alexander Hanson tog så över musikkåren och dirigerade den i ett nytt, fint, rytmiskt arrangemang av Fredrik Gustavsson av Visa vid vindens ängar, följt av Anthem ur Chess i arrangemang av Jan Holmgren och med Aron Westberg som solist på trombon. Lysande fint spelat, både av Aron och av musikkåren i dess helhet i hela programmet! Nästa stycke var Avicis låt Without you, arrangerad av Anders Niska. Därefter tog Karin Svensson befälet och ledde MMK i Nina Wahlströms marsch Svensk lösen (som hon skrev till Upplands artilleriregemente i början av förra seklet) ut från borggården.

I programmets nästa del marscherade Arméns musikkår in på borggården spelandes Under blågul fana. Fyra appeller spelades och H.M. Konungen, prins Carl Philip och tre höga militärer gick över borggården och hälsade på fanvakten på sin väg till högvaktsflygeln. Under förflyttningen spelades Arméns paradmarsch. Medan gruppen och ett antal inbjudna gäster befann sig inne i högvaktsflygeln, bjöd Arméns musikkår på en förstklassig konsert under ledning av regementstrumslagare David Lindberg. Konsertens första stycke var Fanfar av Carl Johan Ankarblom, ett beställningsverk av Nätverket för professionell blåsmusik. Efter fanfaren spelades ett 500 år gammalt stycke av Tielman Susato, vars titel jag inte uppfattade, Tattoo av Loreen, Trumsalut av David Lindberg och jubileumsmarschen För Sverige – i tiden av Erik Berndalen. Konserten fick pauseras före trumsaluten, då salut med 21 skott sköts från Skeppsholmen. Både MMK:s och AMK:s program präglades i repertoarvalet av en mix av traditionell militärmusik och dagens populärmusik.

Marinens musikkår gjorde åter entré på borggården och spelade marschmusik växelvis med Arméns musikkår i väntan på att kungen skulle komma ut från högvaktsflygeln. MMK inledde med Victoriamarsch av Gösta Korsgren, och AMK fortsatte med Hyllningsmarsch till Carl den XVI Gustaf av Andreas Holmlund.  Vid den här tidpunkten avvek jag till Skansen för att fira vårens ankomst genom att lyssna på körsång och vårtal, men på slottet fortsatte programmet med militärmusik. Den beridna vaktparaden med Livgardets dragonmusikkår i täten ankom till slottet för högvaktsavlösning, kungen tog emot blombuketter från barn, den kungliga familjen visade upp sig på balkongen över det västra slottsvalvet och de tre musikkårerna spelade tillsammans. Vilken manifestation, vilken show, vilka framträdanden –ett tillfälle att bli både stolt, glad och berörd över!

Dessa websidor använder sk "cookies". Genom att fortsätta att använda våra sidor, accepterar du vårt användande av "cookies". This website uses cookies. By continuing to use this site, you accept our use of cookies.  Lär dig mer