Marinens Musikkårs Julkonsert

Marinen Julkonsert

Marinens Musikår genomförde sin första julkonsert för året den 2 december i Fästningskyrkan i Karlsborg under ledning av Alexander Hanson. En första blick på programmet visade ett spännande musikval.

Konserten inleddes med Joyeaux Noël av Alfred Reed. Sedan kom ett verk av Frederik Delius: Sleigh Ride. Delius var född i England av Tyska föräldrar. Vid en resa till Norge 1887 träffade han Edvard Grieg, vilket ledde till en livslång vänskap. Det var kanske i Norge han inspirerades av en slädfärd? Om Delius kan också sägas att han de sista tio åren av sitt liv var totalförlamad och blind, men ändå fortsatte att komponera musik. Den unge organisten Eric Fenby vistades hos Delius och skrev ner noter efter diktamen. Men, nu vidare i konserten. Rimskij Korsakov och Dance of the Buffoons (Clownernas dans) ur operan Snöflickan kom sedan följd av Lar-Erik Larssons Epilog till en vintersaga.

Nästa nummer var av Sergej Prokofjev, Train Ride ur Winter Holiday. Ett propagandaverk som skildrade när barn i Moskva fick åka bort på vinterlovet. I musiken hördes tågets gång. Efter detta kom Marsche Militaire av Franz Schubert. De flesta i publiken såg nog för sitt inre öga julklapparnas marsch mot tomtesäcken på julafton. Sedan blev det filmmusik från den animerade filmen Polarexpressen från 2004. Filmens unge pojke har börjat tvivla på jultomtens existens. På julaftonskvällen stannar ett expresståg, och han erbjuds en resa till Nordpolen för att besöka jultomten. I musiken, komponerad av Alan Silvesti, kunde publiken en gång höra ett tåg i rörelse, och här gick det undan!

Winter Wonderland komponerad av Felix Bernard och med text av Richard B. Smith har förekommit på ”otaliga” inspelningar av julskivor. Kvällens presentatör, Andreas Johansson, påpekade att den version som nu skulle spelas, kunde få oss att drömma om Brasiliens värme i stället för vinter. Sant så till vida att den framfördes med latinamerikanska rytmer. Därefter framfördes The Little Drummer Boy, en populär julsång komponerad av Katherine Kennicott Davis 1941.

Programmet avslutades med Disney Time av Per-Olof Ukkonen. Här var det musiken ur Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul, på julafton i TV. En rolig avslutning (på den officiella delen) av konserten.

Publiken ville ha mera, och det blev två extranummer. Först Jul, jul, strålande jul komponerad av Gustaf Nordqvist. Solist på kornett var Mattias Sandsjö. Nu satt julstämningen ordentligt. Med tanke på platsen och att medlemmar från Livhusarernas kamratförening satt i publiken blev det avslutande numret Livregementes Husarers marsch av Carl Johan Hoffman. Vi är vana vid att ha höga förväntningar på Marinens Musikkår och ingen kunde bli besviken på kvällens konsert.

Anders Ahliny