Ny CD – Oktettmusik på Axvalla Hed

Oktettmusik På.axvalla Hed Framsida

För några år sedan påbörjades ett projekt med att dokumentera musiken vid Axvalla hed, såsom den lät i slutet av 1800-talet. Vid Axvalla hed hölls regementsmöten med både Västgöta regemente och Skaraborgs regemente, där musiken och musikerna hade en stor betydelse, både för att underhålla officerarna och att tjänstgöra vid ceremonier och parader.

Några av, de på den tiden stora, musikdirektörerna som tjänstgjorde där var August Herrman, Gustaf Ferdinand Lundin, Albert Löfgren och Carl Fredrik Ringvall. Deras musikproduktion var omfattande, både som kompositörer och arrangörer. Det är dessa personer som Ann-Marie Nilsson nu har fokuserat på vid urvalet av denna fina dokumentation av en betydelsefull era inom svensk militärmusik. Ett gediget projekt som nu äntligen kan åtnjutas av alla vi musikälskare som gillar militärmusik. Om man, som jag, dessutom är intresserad av oktettformen som ensemble blir det extra trevligt att få höra musiken framförd av professionella musiker ur Arméns musikkår.

Förutom Ann-Maries gedigna arbete med att leta i arkiven och hitta sponsorer har många varit involverade på olika sätt. Både Militärmusiksamfundet och Västergötlands Fornminnesförening har bidragit med ekonomi för att genomföra allt som behövs kring en sådan här produktion.

Efter att ha lyssnat på musiken kan jag konstatera att det inte bara är ett brett utbud av musik, som representerar tidsepoken väl. Man kan höra allt från serenader, via polkor, gånglåtar och mazurkor, till marscher. Den är även framförd på ett välklingande sätt av de duktiga musikerna ur AMK. Stämmorna i vissa delar av noterna är inte helt lätta. Glädjande, för egen del, är att jag kan räkna till hela sju låtar av G.F. Lundin, vilken ägt det stora notarkiv jag själv förfogar över.

Om man ska vara lite kritisk kanske man hade önskat sig lite mer djup och efterklang i mixningen, vilken i vissa lägen kan kännas lite torr. Men det kan även bero på en av de två inspelningslokalerna.

Musik som ges ut via CD, till skillnad från den som ges ut via olika strömningstjänster, innehåller även ett konvolut. I detta fall är konvolutet en stor del av nöjet, samt både lärorikt och värdefullt som dokumentation av en viktig period av svensk militärmusik.

Lyssna, läs och njut!

CD:n kan beställas via Militärmusiksamfundet, men även hos Västergötlands Fornminnesförening.

Jan Thor