Reunion av Arméns musikpluton 1982 – den första uppsättningen

Amp 1982

Den 18 juni 2022 återförenades Arméns musikpluton anno 1982 i en konsert uti Ugglans park, i Strängnäs, 40 år efter MUCK. Musikplutonen är unik i sitt slag eftersom detta var den första värnpliktiga musikplutonen som sattes upp på P 10 i Strängnäs.

Fotograf: Per-Olof Rosén

Under ledning av ursprungsmusikdirektören Torgny Hanson, och ursprungsregementstrumslagaren Jonny Rådén fick 100-talet åskådare njuta av ett program bestående av såväl flertalet kända marscher, som traditionell blåsorkestersatser av Holst och Sjostakovitj. Många av medlemmarna i årgången slöt upp.

Fotograf: Per-Olof Rosén

En del kändisar fanns med i leden, exempelvis Mats Janhagen, Lennart Nord m.fl.

SVT har gjort ett reportage om begivenheten: https://svt.se/nyheter/lokalt/sormland/forsta-musikplutonen-aterforenad-efter-40-ar