Svensk Blåsmusikfestival i Linköping 2019-09-20–22 – några intryck

Linköping är en perfekt plats för en blåsmusikfestival; här finns en professionell blåsorkester, flera amatörmusikkårer som håller hög musikalisk kvalitet, välutvecklad blåsorkesterverksamhet inom kulturskolan, fina konsertlokaler, arenor och platser för utomhuskonserter och, inte minst, en stor lokal publik med lyssnare som möter upp. Mitt sammanfattande intryck av Svensk Blåsmusikfestival 2019 är att det var ett mycket väl planerat, organiserat och genomfört event. Stort tack och grattis till festivalledningen! 

 

Tyvärr hade jag inte möjlighet att följa hela festivalen, jag missade t ex två “tunga” konserter, den med Östgöta Blåsarsymfoniker på torsdagskvällen och den med Marinens Musikkår på lördagskvällen. Den första festivalprogrampunkt jag med om var “Uppmarsch och massbandskonsert” på fredagskvällen. Programpunkten var en hälsning till medverkande orkestrar och festivalpubliken. Deltog gjorde Engelholms Marching Band, Vreta Klosters Ungdomsorkestrar, AM Blås (Alliansmissionen) samt Alla Breve och Linköpings Skolmusikkår från kulturskolan. Musikkårerna kom marscherande en efter en till borggården på Linköpings slott, där man bildade ett massed band och spelade några gemensamma musikstycken. Leif Wangin, från festivalledningen, Linköpings Skolmusikkår och Hemvärnets Musikkår Östergötland, var speaker på borggården och presenterade medverkande och musiken. Programpunkten samlade en stor publik.

 

Direkt i anslutning till samlingen vid slottet hölls en kvällskonsert i domkyrkan med Östgöta Brass tillsammans med solister. Bandet är en Frälsningsarmémusikkår med musikanter i alla åldrar från länet med omnejd. Dirigent är Peter Hellman från Frälsningsarmén i Motala. Flera mycket skickliga solister framträdde; Carl Hellman, tuba, Maria Dahl, trombon, Inka Glänneskog, flygelhorn och Sandra Edlund på althorn. Mäktiga och mättade brassbandsklanger i stor mängd i en akustik med flera sekunders efterklang kan bli jobbigt för öronen i längden, när ackorden flyter ihop, men det lät så fint om bandet att man inte tänkte på detta. Mitt favoritstycke på konserten var en transkription av Richard Wagners “Elsa´s Procession to the Cathedral.

 

På lördagsförmiddagen genomfördes blåsorkestertävling i Crusellhallen i Linköpings Konsert & Kongress, som jag lyssnade till delar av. I öppen klass deltog Växjöskolornas Musikkår, i division 2 fyra orkestrar; Vulcans Musikkår Tidaholm, Åmål Concert Band, Njudungsorkestern Vetlanda och Arvika Stadsmusikkår. I division 1 tävlade Mjölby Ungdomsmusikkår, Hemvärnets Musikkår Göteborg och Uppsala Blåsarsymfoniker. Musikkåren från Växjö tävlade i öppen klass för att få en bedömning på sitt utförande och få coachande kommentarer för det fortsatta arbetet. I division 2 hörde jag två av musikkårerna i fina framträdanden och utföranden, i något fall med för svårt musikval. I division 1 följde jag Hemvärnets Musikkår Göteborg och Uppsala Blåsarsymfoniker, och här kan man inte annat än imponeras och glädjas över den höga och jämna nivån. Det lät otroligt bra om båda orkestrarna! Uppsala Blåsarsymfoniker gick ut som segrare med 96 poäng mot Göteborgarnas 88.     

 

Under lördagen, samtidigt med orkestertävlingen, spelade olika orkestrar på två av Liköpings torg och en festivalparad med 11 deltagande musikkårer gick genom staden med 15 min intervall. Paradmusikkårerna gjorde ett stopp under marschvägen för en kort platskonsert. Jag lyssnade till trevliga och välspelade halvtimmaskonserter med Sörmlands Musikkår, Volvo i Eskilstuna Musikkår och SAAB musikkår. Det var jätteroligt att notera att konserterna och paraden hade många lyssnare. Linköpingsborna ställde upp!          

 

På söndagseftermiddagen bjöds på tattoo i en nästan fullsatt Saab Arena. Här medverkade Engelholm Marching Band, Westervik Twirling Troop (eldshow), Livgardets Fältpiparkår, Cykelorkestern ur Hemvärnets Musikkår Östergötland, The Thistle Pipe Band, Linköpings skolmusikkår med Alla Breve och Con Brio samt Hemvärnets musikkårer i Göteborg, Södertörn och Östergötland. En final med massed bandkonsert avslutade föreställningen. Cykelorkestern, vilken undertecknad medverkade i på början av 1990-talet, har efter en period i malpåse aktiverats igen, nu med mer avancerad repertoar och något utökad besättning, bl a piccolaflöjt i cykelvagn. Ensemblen genomförde ett figurativt program, typ kadrilj med skämtinslag, och var mycket uppskattad av publiken. Den var föreställningens stora skrattframkallare. De tre hemvärnsmusikkårerna genomförde, var för sig, välkomponerade och välrepeterade figurativa program som gav intryck av både kraftfullhet och elegans. Dessutom klingande det bra om musikkårerna, trots komplikationsgraden i utförandet för medverkande musikanter. Låt oss hoppas på en ny blåsmusikfestival i Linköping 2020!    

Hans Nordmark