Ystad International Military Tattoo skjuts upp

34387990 1527911484001355 874202174618337280 N

Ystads Allehanda (YA) meddelar på torsdagen att Ystad International Military Tattoo skjuts på framtiden – igen. Detta då ordföranden Erik van der Heeg lämnat sitt uppdrag.

Som vi tidigare har meddelat tillträdde en ny styrelse i den ideella föreningen i höstas med Erik van der Heeg i spetsen. De hade ambitionen att genomföra ett tattoo i Ystad 2020, istället för 2019 som det skulle varit om man följt den tidigare ordningen. Senast man genomförde ett tattoo i Ystad var 2017.

Erik van der Heeg bekräftar till YA att han har dragit sig ur, och att han gjorde det i höstas.

– Det var dumt av mig att tacka ja. Jag förstod inte min arbetsbörda då. Jag har inte tid, det är ju ideellt arbete, säger han.

Han hoppas emellertid att det kommer att finnas en framtid för Ystad Tattoo.

Gunnel Hallberg Dahlman är ordförande för Ystad Tattoo Vänner. Hon menar att man vid föreningstämman den 21 mars tidigare i år, tog ett beslut om att inte genomföra ett tattoo 2020.

– Eksjö arrangerar ett tattoo då. Man kan inte ha två tattoo som konkurrerar. Det tar också flera år att boka in orkestrar, säger hon till YA.

Tidigare har Ystads tattoo valt att inte ha arrangemang samtidigt som det är tattoo i Malmö, men Malmö har nu lagt ner, enligt Gunnel Hallberg Dahlman via YA.

Hon menar också att det har varit svårt att hitta styrelseledamöter och en ersättare för Håkan Mattsson som avgick våren 2018. Håkan Mattsson avled i december 2018.

Den 29 maj är det extra föreningsstämma och då tas beslut om framtiden för föreningen.

Vi på Militärmusiksamfundet verkar för främja intresset för, kännedomen och utövandet av militärmusik i allmänhet och marschmusik i synnerhet. Vi hoppas därför att styrelsefrågan löses!