SMmF årssammankomst 2022

Sbo Smmf

Tillsammans med Sundsvalls blåsorkester firade Sveriges Militärmusikers Förening sin 23:e årliga sammankomst 26-28 aug. 23 deltagare kom från SMmF, varav 13 spelbara musikanter. Efter en kvällsrepetition före konsertdagen och ytterligare en timmes repetition på konsertdagen klingade det alldeles utmärkt från drygt 40-talet musikanter. Mycket föredömligt presenterades också 4 unga trumpetsolister från kulturskolan.

Konserten framfördes i Hedbergska skolans aula som fylldes till c:a 70% av en i åldrar blandad publik.Dirigenter var Bengt Gidlöf och Thomas Gate samt konferencier var Martin Holm, känd från ”Mitt i musiken” Sveriges Radio P2.

Under konserten visades även ett bildspel varvat med stillbilder och animeringar. Vissa bilder och animeringar visade scener som var hämtade från dataspel där musiken bl.a. är komponerad av Belgaren Jan van der Roost, som hade 3 titlar i konsertprogrammet.

Program:
1. Överste Tillman – Ingmar Badman
2. Flashing Winds – Jan van der Roost
3. Three Ayres from Gloucester – Hugh M Stuart
4. The Summit – John Moss
5. Arsenal – Jan van der Roost
6. The Mandalorian – Ludwig Göransson
7. Orion – Jan van der Roost
8. Lätta Kavalleriet – Franz von Suppé
9. Epic Gaming Themes – arr Paul Murtha
10. Segnale Solenne – Christer Danielsson

Vid årsmötet invaldes Tommy Stjernqvist som föreningens hedersmedlem nr 4.
Tommy, f.d. major, har varit ordförande i Kristianstads Stadsmusikkår i olika omgångar.

Sammankomsten avslutades på söndagen med en stadsvandring under ledning av Susanne Holmlund, klarinettist i Sundsvalls blåsorkester och medlem i SMmF.

Vid pennan,
Christer Holm