Unikt initiativ och imponerande marschhelg i Norrköping

5

I början av sommaren fick MMS styrelse en förfrågan om föreningen kunde ge ett bidrag på ett par tusenlappar till en marschhelg (helgläger) för unga musiker i Norrköping den 5-7 augusti. Frågan ställdes av initiativtagaren till projektet, Norrköpingssonen, multiinstrumentalisten, dirigenten, musikhögskolestudenten, marschkompositören och eldsjälen Aston Andersson. Det personliga initiativet var så ovanligt och lovvärt att föreningen självklart ställde upp med ett bidrag.

Aston inbjöd ett 30-tal unga musiker som tidigare hade träffats på olika kurser och läger, t.ex. Landslaget i blåsmusik och Marinens ungdomsmusikkår Kronan, ungdomar som har ett intresse för att spela blås-, militär- och marschmusik. I målgruppen finns flera studenter på våra musikhögskolor. Av de tillfrågade blev det i slutänden 16 musikanter som träffades i Frälsningsarméns lokaler på Vattengatan i Norrköping för att från fredag till söndag intensivt repetera, förbereda en konsert till söndag eftermiddag och umgås. Deltagarna kom förutom från olika orter i Östergötland från bl.a. Eskilstuna, Stenungsund, Kalmar, Stockholm och Piteå.

Besättningen i den musikkår som träffades fredagen 5 augusti vid lunchdags blev följande: Piccolaflöjt, två klarinetter, tenorsax, två trumpeter, valthorn, tre tromboner, baryton, två bastubor och två slagverk. Repetitionerna leddes kunnigt av Aston och i god dialog med musikanterna. Stämningen var mycket trivsam.

På min fråga vad det är för roligt med att spela i blåsorkester och marschmusik svarar en av deltagarna, trombonisten Emma-Lisa Björeman från Kimstad utanför Norrköping, att man får spela mycket hela tiden. Det är en trevlig omväxling till att spela symfoniorkester, där man inte har lika mycket att göra som trombonist. Emma-Lisa ska börja på musikerutbildningen på Musikhögskolan i Göteborg till hösten.

Elin Gripstrand

Elin Gripstrand som studerar dirigering på kandidatprogrammet på Kungliga musikhögskolan i Stockholm, är ”frälst” på blås- och militärmusik. Mamma, som är tubaist, har förstås påverkat Elin, men kurserna med Marinens Ungdomsmusikkår Kronan har också betytt mycket för Elin som inspiration. Elin är dirigent för Hemvärnets musikkår Kalmar, som deltog vid årets Nijmegenmarsch i Nederländerna. Den resan gav Elin och de andra i musikkåren stor stimulans. Elins musikhögskolestudier fortsätter i Norge i höst. Under det här helglägret spelar hon slagverk.

Aston Andersson

Aston Andersson, 22 år och initiativtagare till marschhelgen, blev tidigt fångad av militär- och marschmusik, bl.a. genom Norrköpings Ungdomsmusikkår. Aston studerar för närvarande vid Musikhögskolan i Piteå på kyrkomusikerutbildningen, han spelar i Hemvärnets musikkår Norrbotten och är aktiv som marschkompositör.

I en paus under repetitionerna diskuterar Aston, några av musikanterna och jag den svaga rekryteringen av blåsmusiker. Vi är eniga om att det är viktigt att dagens eldsjälar, entusiaster och ”blåsmusiknördar” håller ut, tills de insatser som nyligen på påbörjats för att förbättra rekryteringen ger effekt.

Efter åtskilliga timmars repetitioner fredag-söndag var det så dags för avslutningskonsert på söndagseftermiddagen. Den gavs på Hötorget i Norrköping för ca 65 lyssnare som bjöds på följande program:

• Värmlands hemvärn av Bertil Bergdahl
  • Givakt av Joel Bågesund
  • Bravest of the Brave av George Gay
  • Norrköpingsvapnet av Aston Andersson
  • Nordiska spelen av Sam Rydberg
  • Vivu Esperanto av Sam Rydberg
  • Silverrosorna av Aston Andersson
  • Under blågul flagg av Nina Wahlström
  • Banérmarsch av Tobias Hamström
  • Norrlandsfärger av Viktor Widqvist
  • Anchors Aweigh av Charles Zimmermann
  • Extranummer: Överste Wadner av Inge Ericsson.

Inte mindre än sex av de tolv marscherna i konsertprogrammet har lokal anknytning. Marschtiteln Norrköpingsvapnet syftar på Norrköpings stads vapensköld med bilden på skyddshelgonet S:t Olof. Nordiska Spelen var Bråvalla flygflottiljs marsch, (F 13 i Norrköping). Silverrosorna är de fyra rosor i silverfärg som finns i hörnen på Östergötlands landskapsvapen. Tobias Hamström, som skrivit Banérmarsch, är musikstuderande från Norrköping. Trion i Anchors Aweigh är signaturmelodi för IFK Norrköping med texten Härliga IFK, och marschen Överste Wadner har även titeln Norrköpings hemvärn.

Den tillfälligt sammansatta musikkåren imponerade med ett härligt ”driv” i rytmsektionen med sina två tubor och slagverk. Det låga brasset (horn, tromboner, baryton och tubor) klingade kraftfullt, och tydlig nyanseringen var tydliga och bra överlag. Diskanten (flöjt, klarinetter och saxofon), som var underdimensionerad antalsmässigt, fick jobba hårt, vilket man gjorde med den äran. Hela orkestern visade prov på riktigt god spelkondition

– att framföra 12 marscher i följd med mycket korta pauser emellan är krävande. Aston ledde sina musikanter på ett säkert sätt med små, effektiva rörelser. Han presenterade också programmet.

Hans Nordmark